Projek Venice 102


Jalan-jalan, Sesat larat di Venice Satu Nikmat…

Venice atau lebih dikenali dengan nama Venezia dalam kalangan orang tempatan merupakan sebuah bandar yang terletak di timur laut Italy. Ianya terdiri daripada lebih daripada 100 buah pulau kecil yang dipisahkan oleh terusan dan dihubungkan dengan jambatan.

Apa yang menariknya di Venice ?

Ntahlah. Bila merancang pertama kalinya untuk singgah di Venice, perkara pertama yang terlintas di fikiran saya ialah permandangannya yang indah. Terusan kecil dan gondola terutamanya dan semua ini pengaruh dari rancangan TV dan filem yang ditonton. The Tourist (2010) lakonan Johnny Depp dan Angelina Jolie adalah antara yang memaparkan keindahan kota Venice sebagai lokasi utama penggambaran.

Bila dah sampai di Venice? Hmmm…macam mana nak cakap ni ya. Rasanya macam biasa sahaja. Mungkin kerana saya sudah hilang deria rasa untuk berpoya-poya agaknya haa haa. Apa yang saya lihat ada di Venice sebenarnya ialah beribu-ribu buah kedai yang menjual pelbagai barangan. Seolah-olah ianya sebuah gedung membeli-belah yang besar diletakkan di sebuah pulau yang dipisahkan oleh lorong-lorong kecil yang mengelirukan (tetapi amat menyeronokkan untuk diterokai).Yuppp…memang seronok untuk diterokai menurut isteri saya sekiranya beliau dijadikan pusat rujukan yang kelihatannya seperti lipas kudung bila berada di Venice. Sekelip mata dia boleh hilang dalam deretan kedai-kedai yang ada. Huhh…

Venice kota cinta, bandar romantik ? Ntahlah. Apa yang romantiknya dengan hanya menaiki gondola yang dikendalikan oleh seorang lelaki berbaju belang-belang? Gondola tu pada saya umpama sampan kita di Malaysia sahaja ibaratnya…cuma ianya lebih panjang dan lebih selesa apabila disediakan tempat duduk berkusyen dan dihiasi indah.

Gondola yang setia menanti penumpang

Gondola yang setia menanti penumpang

OKlah…Sorry. Tak mahu menjejaskan selera orang lain. Jom kita lihat apa yang menariknya ada di Venice ni ya. Apa yang sempat kami lihat dan rasa sepanjang beberapa hari di bumi Venice yang boleh kata kebetulannya sentiasa gerimis dan mendung dilitupi awan pada waktu tersebut.

Bukan romantik tetapi kebetulannya memang asyik hujan memanjang semasa kami berada di Venice ini

Bukan romantik tetapi kebetulannya memang asyik hujan memanjang semasa kami berada di Venice ini

Read the rest of this entry

Projek Venice 101


Venice…..Jom kita ke Venice..!!!

Dari Reykjavik, Iceland, kami terbang menggunakan Iceland Air ke Copenhagen, Denmark (masa perjalanan, 3 jam); transit untuk kira-kira 4 jam sebelum meneruskan perjalanan ke lapangan terbang Marco Polo, Venice, Italy menggunakan Scandinavian Airlines (masa perjalanan, 2 jam). Italy, seperti mana Iceland dan negara-negara Eropah yang lain, tidak memerlukan Visa untuk pelancong dari Malaysia. Matawangnya pula, semestinya – Euro.

Venice….yuppp, dari berzaman dahulu saya sering terbayangkan betapa uniknya Venice dengan konsep bandar dan terusan airnya dan sudah pasti lelaki berbaju belang yang mengayuh gondola. Ada kalanya terfikir juga tentang pizza, spaghetti dan mafia Italy.

Gondola : Trademark Venice sejak sekian lama

Gondola : Trademark Venice sejak sekian lama

Dan tidak disangka, dengan izinNya dapat juga dijejakkan kaki ini di bumi Venice. Tetapi…apa lagi yang ada di Venice? Mengapa kami memilih Venice untuk trip seterusnya apabila meninggalkan bumi Iceland ? Satu soalan yang tiada jawapan yang pasti. Sebenarnya…panjang ceritanya, tapi takkan semua nak cerita di sini kan…so dipendekkan cerita, akhirnya kami menetapkan untuk berada di Venice selama 4 hari 3 malam.

Read the rest of this entry

Projek Iceland 102


Iceland : The Golden Circle Tour

Reykjavik, yang bermaksud Smoky Bay merupakan ibu negara Iceland dan kira-kira 2/3 populasi Iceland tinggal di sini. Seperti juga negara-negara Eropah yang lain, kita tidak memerlukan visa untuk memasuki negara ini.

Kami ke Reykjavik, pada bulan Mei 2015 iaitu di kala musim panas baru nak bermula (Mei – Ogos). Ini bermakna juga siangnya amat panjang, malamnya pula agak pendek. Subuhnya jam 2.25 am, Maghribnya 10.57pm, dan sekitar jam 4am…matahari sudah mula menerangi alam.

Waktu Solat di bumi Reykjavik pada 20 Mei 2015

Waktu Solat di bumi Reykjavik pada 20 Mei 2015

Memang payah jugalah untuk adjust mata dan hati ni. Ketam confused dibuatnya. Bayangkanlah, jam 10 malam suasana di luar hotel masih terang benderang, budak-budak masih kelihatan bermain bola sepak di padang tidak jauh dari hotel tempat kami menginap. Jam 3am, suasana sudah seakan 7.30am sekiranya di bumi Malaysia. Kiranya lenguhlah juga hati nak menunggu Maghrib dan baru sahaja usai Isyak, baru nak tidur, dah tiba waktu Subuh. Nak tidur semula selepas Subuh rasa bersalah pula sebab dah dibiasakan sejak kecil tak tidur selepas Subuh, tetapi berbeza di sini kerana Subuhnya terlalu awal pagi. Itulah antara kelebihan bermusafir ke negara orang. Kita berpeluang untuk melihat dan merasa lebih dekat lagi dengan kekuasaan yang Maha Esa, yang mungkin tiada atau berbeza di tempat sendiri.

Matawang rasmi Iceland ialah Iceland Krona. 100 Iceland Krona atau ISK bersamaan RM2.70. Matawang Euro juga boleh digunakan di beberapa kedai yang masih sudi menerima, tetapi wang bakinya sekiranya ada dipulangkan dengan duit ISK.

Tak banyak pokok di sini menyebabkan kebanyakan kawasan agak berangin tambahan pula cuaca memang sejuk, antara 3 hingga 7 darjah celcius pada musim panas dan mencecah negatif pada musim sejuk. Memandangkan Iceland ialah sebuah negara yang begitu sifatnya, ia menawarkan banyak pakej percutian yang menarik untuk pengunjung. Antaranya ialah yang berkaitan:

  • Aktiviti melihat ikan paus
  • Aktiviti melihat isi perut gunung berapi
  • Aktiviti mengunjungi taman negara
  • Aktiviti yang melibatkan salji, lagun dan glacier
  • Aktviti yang melibatkan air terjun dan pantai
  • Aktiviti mandi-manda air panas geothermal
  • Aktiviti lasak seperti berkayak, menunggang ATV, pacuan 4 roda dan sebagainya

Bagi kita-kita yang tak reti mencari jalan, memandu sendiri ni, jangan risau. Ada banyak syarikat yang menawarkan perkhidmatan yang sesuai mengikut citarasa masing-masing. Antara pakej yang popular ialah :

  • The Golden Circle
  • South Shore Adventure
  • The Wonders of Snaefellsnes
  • The Blue Lagoon Tour
Terdapat berpuluh-puluh jenis pakej yang boleh dipilih

Terdapat berpuluh-puluh jenis pakej yang boleh dipilih

Read the rest of this entry

Projek Iceland 101


Dari Malaysia Kita Terbang ke Bumi Iceland….Iceland Yoooo….

Perjalanan dimulakan pada hari Selasa 19 Mei 2015, penerbangan dari Johor Bahru pada jam 4.45pm menuju ke Kuala Lumpur. Seterusnya pada jam 11.25pm kami bertolak dari Kuala Lumpur ke Istanbul menggunakan perkhidmatan MAS tetapi diuruskan oleh Turkish Airline.Penerbangan dari Kuala Lumpur ke Istanbul mengambil masa kira-kira 11 jam. Kami selamat tiba di Istanbul pada jam 5.25am waktu tempatan.

Di Istanbul, kami menunggu selama lebih kurang 3 jam sebelum penerbangan seterusnya. Masa yang selesa dan mencukupi untuk kami mengambil baggage, melalui pemeriksaan kastam, dan bersedia untuk penerbangan seterusnya. Memandangkan penerbangan seterusnya juga kelak akan menggunakan Turkish Airline, maka boarding pass telah sedia diambil terus semasa berada di KLIA lagi.

Boarding Pass dari KL ke Istanbul dan dari Istanbul ke Helsinki sedia untuk digunakan

Boarding Pass dari KL ke Istanbul dan seterusnya dari Istanbul ke Helsinki sedia untuk digunakan

Semasa menguruskan pembelian tiket untuk semua penerbangan untuk projek jalan-jalan cari pasal kali ini, memang sengaja kami cari waktu layover yang begitu tempoh masanya. Lebih dari 3 jam, tetapi kurang dari 6 jam. Walaupun ada pilihan penerbangan yang waktu layovernya lebih pendek (1 atau 2 jam), tetapi pada pandangan saya, ianya cukup merbahaya. Ya..memang selesa, tidak membuang masa dan tidak perlu menunggu lama tetapi oleh kerana saya berhasrat untuk mengambil baggage kami secara manual untuk dipindahkan ke penerbangan seterusnya, masa 1 atau 2 jam itu dirasakan terlalu suntuk. Selain itu, masalah yang timbul akibat kemungkinan penerbangan yang mungkin lewat sampai juga dapat ditangani sama.

Apa yang dibuat semasa transit atau layover 3 jam di Istanbul boleh dibaca di sini; XXXXX

Mengapa kami tidak mengambil jalan mudah iaitu membenarkan baggage dipindahkan secara automatik atau secara terus oleh pihak airline (memandangkan kami menggunakan penerbangan dari airline yang sama untuk penerbangan seterusnya)….boleh di baca di sini. Kes dah banyak kali terkena, baggage lewat sampai, baggage sesat, jadi kali ini malas nak tanggung risiko lagi. Ini memandangkan kami akan banyak bergerak dan menyulitkan sekiranya terpaksa menunggu baggage yang tidak kunjung tiba nantinya.

Read the rest of this entry

Newfoundland : Satu Permulaan


01- Newfoundland : Satu Permulaan Sebuah Perjalanan

Beberapa bulan yang lalu, apabila cik isteri memujuk untuk saya ikut serta ke Kanada atas urusan kerja beliau…berat hati untuk mengikutnya. Ya lah…apa yang ada di Kanada…sudahlah perjalanannya agak jauh dan saya memang tak suka terperap di dalam pesawat dalam tempoh masa yang lama. Tiketnya juga pasti mahal…membazir jer nanti kata hati, lainlah kalau pergi memang untuk bercuti. Tetapi setelah dipujuk berkali-kali dan mengenangkan tak sampai hati pula rasanya membiarkan dia ke sana sendiri, seorang diri..maka diikutkanlah juga. Dan…tindakan saya turut serta memang ada kebaikannya. Semuanya telah ditetapkan olehNya. Kalau tidak, kesian isteri saya tu. Untuk mengetahui mengapa, baca ceritanya nanti di sini : 04-Newfoundland : Satu Penantian

5 September 2014, kami memulakan perjalanan dengan menaiki pesawat MAS dari KL ke London (13 jam) dan seterusnya pesawat Air Canada dari London ke St. John, New Foundland (4.5 jam).

nfl-01a

nfl-1b

nfl-1c

St John merupakan ibu negeri kepada Newfoundland & Labrador dan merupakan bandar yang berada paling timur di Amerika Utara. Kedudukannya kira-kira 3 jam dari Toronto, 4 jam penerbangan dari New York dan 5 jam dari London. Ianya merupakan sebuah bandar yang tenang dan mendamaikan. Tiada apa yang menarik sangat di sini selain dari permandangan indah di kawasan-kawasan sekitarnya. Bahasa yang digunakan selain dari Bahasa Inggeris ialah bahasa Perancis.

Read the rest of this entry

Ziarah Raya : Kanak-kanak vs Dewasa


Penat memandu hampir 8 jam dari kampung, barulah sampai semula ke rumah kediaman. Bahagian paling malas seterusnya ialah memunggah dan mengangkat barang dari dalam kereta masuk ke dalam rumah. Penat memandu belum hilang, ditambah pula penat melihat barang dari kampung yang menimbun dan perlu diangkat dan disusun mengikut kategorinya.

Tiba-tiba terdengar orang memberi salam…

“assalamualaikum…pakcik, kami datang nak beraya….”

Kelihatan sekumpulan kanak2 perempuan lengkap berbaju kurung…di luar pagar, datang nak beraya. Adoii…budak2 ni…timing cukup main baik lagi. Pintu rumah baru jer dibuka tak sampai 3 minit tadi….

Saya : Waalaikumsalam. Datang nak beraya ya…? Datang dari mana ni?
Budak 1 : Saya dari Bistari 7, dia ni dari Bistari 4, yang tiga orang lagi ni dari Pulai Mesra.
Saya : Ooo. Pakcik dan makcik baru sampai dari kampung ni. Bukan tak boleh beraya. Rumah pun belum kemas, kuih raya pun belum masuk dalam bekas lagi. Adik gi beraya rumah orang lain dulu boleh? Dalam 1 atau 2 jam lagi, datang semula rumah pakcik.
Budak 2 : Oooo…pakcik balik kampung ke. Patutlah kami datang semalam tak ada orang.
Budak 1 : Haah…hari Khamis pun datang tak ada orang, Jumaat pun tak ada orang. Tapi kereta ada 2…tu yang ingat ada orang.
Saya : Haah…pakcik balik kampung. Ni tengok…barang pun tak habis angkat lagi.
Budak 1 : Alaaa…tak kisahlah pakcik. Rumah tak kemas, kuih tak ada pun tak apa. Kami datang nak beraya ajer.
Budak 2 : Haah…kami boleh tolong pakcik angkat barang sama.

Hee hee…berusaha sungguh budak2 ni nak masuk “beraya”.

Read the rest of this entry

Kanak-kanak dan Duit Raya


Cerita lama di musim perayaan yang lalu….

Sebentar tadi…di kala kami suami isteri berehat-rehat kerana kepenatan melayan tetamu yang datang beraya di rumah dan juga aktiviti ziarah rumah-rumah terbuka, tiba-tiba loceng rumah berbunyi….ding dong..ding dong. Dari kejauhan terdengar suara kanak-kanak

“Assalamualaikum…kami datang nak beraya…”

Kalau diikutkan badan yang penat, ingin sahaja kami mendiamkan diri atau meminta mereka datang esok harinya nanti. Tetapi mengenangkan setiap tetamu itu adalah rahmat…pintu pagar pun dibuka.

Sambil menikmati juadah raya…kami sengaja mengusik mereka dengan pelbagai soalan. Ada 4 orang, adik beradik.

Saya : Berapa rumah dah pergi hari ni?
Budak 1 : 4 buah tapi…
Budak 2 : haah 4 buah tapi yang dapat masuk beraya, rumah pakcik ni jer lah
Isteri Saya : Hah…? Habis tu 3 buah lagi tu?
Budak 3 : 1 rumah tu dia tak buka pintu pun. Nampak dia ada kat dalam.
Saya : Yalah…korang datang dah lewat petang. Mungkin tuan rumah tu nak solat ke, nak masak untuk makan malam ke.
Budak 1 : 2 rumah tu, belum sempat beraya, dah terus dapat duit raya. Hee hee
Budak 4 : Haah..tekan jer loceng, terus dapat duit raya
Saya : Macam mana tu?
Budak 1 : Ada sorang Makcik tu tanya, nak masuk beraya ke atau nak duit raya. Kami jawablah nak beraya. Tiba-tiba, makcik tu gelak jer. Terus bagi duit raya.
Budak 3 : Haah..tak dapat pun beraya.
Budak 2 : Haah..rumah makcik yang baru pindah tu pun sama. Bagi jer salam, dia terus suruh anak dia bagi duit raya. Tak jemput pun masuk.

Hmmm…betul juga tu. Ada kalanya kita ni malas nak melayan budak2 yang datang beraya, bukan sebab sombong tetapi mungkin masa yang tak sesuai, melayan rasa penat dan sebagainya. Kami terus mengorek pemikiran kanak-kanak ini lagi.

Isteri Saya : Mana yang lebih penting, masuk beraya ke atau duit raya?
Budak 2 : Duit raya tu mestilah nak, rezeki. hihihi. Tapi lagi penting kalau masuk beraya dengan tuan rumah.
Saya : Mengapa pula?
Budak 1 : Ayah kata setiap tetamu yang datang…membawa rahmat bila masuk dan apabila keluar, membawa dosa-dosa bersamanya.

Hmmm…tu dia..ambil engkau. Anak-anak hasil didikan cemerlang ini sudah mula berkata-kata.

Saya : Oooo ya ke? Abis tu korang balik ni nanti bawa dosa pakcik & makcik keluar samalah ya? Bawa pergi mana?
Budak 1 : Hmmmmm…bawa ke mana Ya? Ntahlah..ayah tak cakaplah pula…
Saya : Betul ke ni? Kita gi rumah orang, kita bawa rahmat untuk orang tu. Masa kita keluar, kita bawa dosa orang tu? Lepas tu dosa tu jadi apa, kita ke yang kena tanggung dosa tu…bawa kehulu kehilir?
Budak 1 : Hmmmm…tak tahulah pakcik. Balik nanti saya tanya ayah…

Moral of the story : Setiap tetamu yang datang, membawa rahmat bersamanya, dan perginya nanti membawa sama dosa-dosa. Siapa yang tak mahu kan….?? Jemput…jemput…

Hormati Pasangan Masing-Masing


On the way nak ke office tadi pagi bersama puan roomate, singgah sebentar di sebuah gerai untuk mengalas perut dengan kalori dan lemak tepu secukup rasa. Tidak lama kemudian, masuk sepasang suami isteri dalam lingkungan usia lewat 50-an bersama dengan seorang anak remaja mereka.

Si suami terus berhenti dan duduk di sebuah meja yang ada seorang lelaki lain, rakan beliau barangkali dan terus berbual mesra.

Si isteri dan si anak terus masuk ke dalam gerai untuk memilih makanan. Melihat si suami masih tidak berganjak dari tempat duduk, si isteri menegur dari jauh:

Isteri: “Abang..nak makan apa…?? Nak saya ambilkan?”

dan jawab suami :

Suami : “Yang ko sibuk aku nak makan apa tu apahal ? Ko ambik jerlah apa yang ko nak makan, aku tahulah apa aku nak makan nanti…”

dan si isteri terus buat tak tahu, seolah-olah tidak mendengar apa yang diucapkan oleh si suami dan meneruskan aktiviti memilih makanan (mengelakkan rasa malu barangkali kerana ditengking sebegitu di khalayak ramai).

dan hati saya terus berkata : adakah rasa cinta, kasih sayang, persefahaman, hormat seorang suami kepada isterinya (dan begitu juga sebaliknya) adalah berkadar songsang dengan usia perkahwinan yang semakin meningkat ? Bagaimana boleh kita terfikir untuk meluahkan kata-kata yang kasar (dan biadap) kepada pasangan hidup kita, amanah kita, tanggungjawab kita…yang sama-sama mengharungi suka-duka kehidupan mungkin lebih daripada separuh usia kehidupan kita…??

dan saya terus berkata pada roomate saya yang sedang tunduk…khusyuk menghirup, menghabiskan kuah meehoon sotonya..

Saya : “Awak…kalau kita dah tua nanti..kita jangan jadi camgitu ya. Walaupun awak mungkin masa tu makin kerepot, bulat, bongkok 3…abang tak kisah..”
Dia : “Jadi macam mana..?? apanya ? tak faham…” (sambil terus menghirup kuah sotonya itu…kepala pun tak diangkat untuk memandang suaminya yang hensem terutamanya di pagi hari Jumaat).

Huh…dasar orang perempuan. Kalau dapat makan….apa yang berlaku di sekeliling, semua pun tak sedar…..itu belum tua lagi tu. Kalau dah tua macam kakak yang tadi tu…lagilah parah. Mendengar pun tidak nanti. Manalah suami tak marah….

Ni yang rasa nak marah ni….hee hee

ps : sayangilah pasangan masing-masing seperti mana kita menyayangi diri kita sendiri. Hormati dan layanlah mereka seperti mana kita inginkan mereka melayan dan menghormati kita…

Rumahtangga Bahagia – Ujian Pengetip Kuku


Selalunya, apabila seorang suami, isteri atau sesiapa sahaja yang layak ditanya; apakah panduan membentuk sebuah rumahtangga bahagia, jawapan yang popular ialah:

“Suami isteri perlu ada sifat saling mempercayai, memahami dan bertolak-ansur”

Yupppp…itulah antara jawapan standard yang selalu diberikan oleh ramai orang. Tak perlu berfikir pada aras tinggi, kita semua boleh menerima pandangan ini tanpa banyak bicara. Tepat sekali…tiga sifat ini memang amat penting dalam memastikan kerukunan sesebuah rumahtangga.

Namun demikian, isunya ialah…untuk mencapai kesepakatan tersebut, ia tidaklah semudah yang disangka, bagai dikata.

Pagi Jumaat ini…saya nak kongsikan satu tip atau panduan bagaimana untuk mengukur aras kepercayaan, kefahaman dan sifat tolak ansur dalam rumahtangga masing-masing.

Caranya mudah sahaja. Saya dah amalkan sejak hampir 7, 8 yang lalu. Itupun setelah hampir 10 tahun perkahwinan kami…barulah kami lulus ujian tersebut.

Nama ujian atau latihan ini ialah “Ujian Pengetip Kuku”.

Di pagi Jumaat ini,…cuba ambil pengetip kuku dan berikan pada pasangan masing-masing, dan katakan pada mereka:

“Awak….tolong potongkan kuku abang/ayang boleh ?”

Kalau si isteri/suami memandang anda dengan satu pandangan misteri sambil menjawab:

“Awak jangan nak mengada-ngada boleh tak? Buang tebiat ke apa ni, kuku sendiri pun nak orang potongkan?”

Maka…pasangan anda telah gagal ujian pertama. Dia gagal MEMAHAMI bahawa segagah mana pun seorang suami atau sesibuk mana pun si isteri menguruskan rumahtangga mereka masih suka dimanja dan dibelai mesra. Kalau bukan setiap hari…seminggu sekali pun jadilah. Aktiviti memotong kuku pasangan (dan banyak lagi contohnya membelai rambut, mencabut rambut gatal, mengurut jari-jemari termasuklah memandikan pasangan…ehhh yang ini tak perlu cerita detail sangat) adalah antara contoh aktiviti mudah dan ringkas dalam memanjakan pasangan masing-masing. Aktiviti sebegini amat penting bagi meremajakan kembali cinta dan kasih sayang dalam rumahtangga.

Andai kata, pasangan anda tadi tanpa banyak soal mengambil pengetip kuku yang dihulurkan dan terus bersedia untuk membantu memotong kuku anda…apa pula tandanya? Dia lulus ujian MEMAHAMI tetapi kini ujian seterusnya adalah dipulangkan kembali kepada anda. Adakah anda MEMPERCAYAI orang lain (yang tidak terlatih) untuk memotong kuku anda? Oiiii…ngeri oooo. Ianya tidak semudah yang disangka. Bayangkan kalau ia tersalah atau terlebih potong..kalau tak tangan, mahu kaki naik ke muka secara spontan akibat kesakitan.

Jadi…tepuk dada, tanya kekuatan hati. Sejauh mana kita mempunyai sifat SALING MEMPERCAYAI terhadap pasangan sendiri. Kalau perkara semudah menyerahkan kuku jari untuk dipotong kita sudah kecundang, bagaimana pula agaknya bila kita diuji dengan ujian kepercayaan yang lebih besar?

Andai kata kita berusaha juga untuk mengizinkan kuku jari tangan dan kaki kita dipotong dan “kemalangan” berlaku. Jari kita mungkin terluka kerana pasangan kita tersalah sasaran atau terlebih lajak potongannya. Di sinilah ujian BERTOLAK-ANSUR perlu ditangani. Adakah anda mampu berdiam-diri dan bertolak-ansur serta memaafkan atau anda MENOLAK mereka sehingga mereka terpaksa berANSUR-ANSUR membawa diri dan hati yang terluka. Ya…pertengkaran atau pergaduhan memang mudah berlaku dalam sesebuah rumahtangga akibat perkara-perkara kecil sebegini.

Adakah saya mempraktikkan aktiviti ini ? Yupppp…sejak hampir 7 atau 8 tahun yang lalu, kuku saya sememangnya diuruskan oleh isteri saya. Bukan membuli tetapi memanjakan diri. Pada peringkat awal memang menakutkan tetapi kini tidak lagi. Memanglah ada masanya jari itu terluka juga..tetapi apalah sangat rasanya jika dibandingkan dengan kemesraan yang terbentuk.

Dan setiap kali selesai, saya sering juga mempelawa dirinya:

“Meh…abang potong kuku awak pulak”

Dan sejak dulu jawapannya tetap sama…

“Haa haa…jangan nak cuba. Tak adanya saya nak percaya abang tu…”

Yuppp…dia sememangnya seorang isteri yang amat MEMAHAMI. Dia faham suaminya ini memang tidak boleh DIPERCAYAI langsung untuk diberikan tugas-tugas kritikal yang sedemikian…hee hee…

Selamat mencuba….yezzaaa…kuku sudah pendek, masa untuk menunggu solat jumaat dengan penuh ketenangan…

Selera Sahur


Pernahkah anda alami keadaan begini:

Lokasi : Rumah ibu mertua
Masa : Bangun sahur

Kes berbangkit: Semua orang agak liat untuk bangun dan semasa mengadap makanan, semuanya seperti mengadap gunung yang tinggi.

Abang ipar – Adoiiii. Bulan puasa, yang tak larat nak bersahurlah. Susah betul nak cari selera.
Mak – Haah. Nak habiskan sejemput nasi ni pun susah.
Anak sedara : …….. (Mata pejam, tapi dalam mulut ada nasi).
Isteri – ……(tersenyum sambil mata menjeling suaminya yang sedang amat berselera menjamah semua hidangan)

Ya….itulah masalahnya. Apasal semua orang tak berselera dan susah nak makan di waktu sahur tapi saya amat berselera…?? Seganlah pula jadinya…

Isteri : Abang…tambah nasi?
Saya : Errr…errr….(dan isteri terus menambah sesenduk nasi lagi ke dalam pinggan…dia amat memahami suaminya ini…hii hii)

Mak : Suka tengok kamu ni makan. Berselera jer dia….makan ..makan. Ratah lauk tu. Nanti membazir jer kalau tak dihabiskan…
Biras : ……(tersenyum….jelezlah tu sbb saya masih kekal memegang status menantu bongsu feberet mak mertua…rasanyalah kot. Think positive. haa haa)

Dan…di kala semua orang sudah bangun, saya masih sibuk meratah semua lauk yang ada….

%d bloggers like this: