Category Archives: Rojak

Ziarah Raya : Kanak-kanak vs Dewasa


Penat memandu hampir 8 jam dari kampung, barulah sampai semula ke rumah kediaman. Bahagian paling malas seterusnya ialah memunggah dan mengangkat barang dari dalam kereta masuk ke dalam rumah. Penat memandu belum hilang, ditambah pula penat melihat barang dari kampung yang menimbun dan perlu diangkat dan disusun mengikut kategorinya.

Tiba-tiba terdengar orang memberi salam…

“assalamualaikum…pakcik, kami datang nak beraya….”

Kelihatan sekumpulan kanak2 perempuan lengkap berbaju kurung…di luar pagar, datang nak beraya. Adoii…budak2 ni…timing cukup main baik lagi. Pintu rumah baru jer dibuka tak sampai 3 minit tadi….

Saya : Waalaikumsalam. Datang nak beraya ya…? Datang dari mana ni?
Budak 1 : Saya dari Bistari 7, dia ni dari Bistari 4, yang tiga orang lagi ni dari Pulai Mesra.
Saya : Ooo. Pakcik dan makcik baru sampai dari kampung ni. Bukan tak boleh beraya. Rumah pun belum kemas, kuih raya pun belum masuk dalam bekas lagi. Adik gi beraya rumah orang lain dulu boleh? Dalam 1 atau 2 jam lagi, datang semula rumah pakcik.
Budak 2 : Oooo…pakcik balik kampung ke. Patutlah kami datang semalam tak ada orang.
Budak 1 : Haah…hari Khamis pun datang tak ada orang, Jumaat pun tak ada orang. Tapi kereta ada 2…tu yang ingat ada orang.
Saya : Haah…pakcik balik kampung. Ni tengok…barang pun tak habis angkat lagi.
Budak 1 : Alaaa…tak kisahlah pakcik. Rumah tak kemas, kuih tak ada pun tak apa. Kami datang nak beraya ajer.
Budak 2 : Haah…kami boleh tolong pakcik angkat barang sama.

Hee hee…berusaha sungguh budak2 ni nak masuk “beraya”.

Read the rest of this entry

Kanak-kanak dan Duit Raya


Cerita lama di musim perayaan yang lalu….

Sebentar tadi…di kala kami suami isteri berehat-rehat kerana kepenatan melayan tetamu yang datang beraya di rumah dan juga aktiviti ziarah rumah-rumah terbuka, tiba-tiba loceng rumah berbunyi….ding dong..ding dong. Dari kejauhan terdengar suara kanak-kanak

“Assalamualaikum…kami datang nak beraya…”

Kalau diikutkan badan yang penat, ingin sahaja kami mendiamkan diri atau meminta mereka datang esok harinya nanti. Tetapi mengenangkan setiap tetamu itu adalah rahmat…pintu pagar pun dibuka.

Sambil menikmati juadah raya…kami sengaja mengusik mereka dengan pelbagai soalan. Ada 4 orang, adik beradik.

Saya : Berapa rumah dah pergi hari ni?
Budak 1 : 4 buah tapi…
Budak 2 : haah 4 buah tapi yang dapat masuk beraya, rumah pakcik ni jer lah
Isteri Saya : Hah…? Habis tu 3 buah lagi tu?
Budak 3 : 1 rumah tu dia tak buka pintu pun. Nampak dia ada kat dalam.
Saya : Yalah…korang datang dah lewat petang. Mungkin tuan rumah tu nak solat ke, nak masak untuk makan malam ke.
Budak 1 : 2 rumah tu, belum sempat beraya, dah terus dapat duit raya. Hee hee
Budak 4 : Haah..tekan jer loceng, terus dapat duit raya
Saya : Macam mana tu?
Budak 1 : Ada sorang Makcik tu tanya, nak masuk beraya ke atau nak duit raya. Kami jawablah nak beraya. Tiba-tiba, makcik tu gelak jer. Terus bagi duit raya.
Budak 3 : Haah..tak dapat pun beraya.
Budak 2 : Haah..rumah makcik yang baru pindah tu pun sama. Bagi jer salam, dia terus suruh anak dia bagi duit raya. Tak jemput pun masuk.

Hmmm…betul juga tu. Ada kalanya kita ni malas nak melayan budak2 yang datang beraya, bukan sebab sombong tetapi mungkin masa yang tak sesuai, melayan rasa penat dan sebagainya. Kami terus mengorek pemikiran kanak-kanak ini lagi.

Isteri Saya : Mana yang lebih penting, masuk beraya ke atau duit raya?
Budak 2 : Duit raya tu mestilah nak, rezeki. hihihi. Tapi lagi penting kalau masuk beraya dengan tuan rumah.
Saya : Mengapa pula?
Budak 1 : Ayah kata setiap tetamu yang datang…membawa rahmat bila masuk dan apabila keluar, membawa dosa-dosa bersamanya.

Hmmm…tu dia..ambil engkau. Anak-anak hasil didikan cemerlang ini sudah mula berkata-kata.

Saya : Oooo ya ke? Abis tu korang balik ni nanti bawa dosa pakcik & makcik keluar samalah ya? Bawa pergi mana?
Budak 1 : Hmmmmm…bawa ke mana Ya? Ntahlah..ayah tak cakaplah pula…
Saya : Betul ke ni? Kita gi rumah orang, kita bawa rahmat untuk orang tu. Masa kita keluar, kita bawa dosa orang tu? Lepas tu dosa tu jadi apa, kita ke yang kena tanggung dosa tu…bawa kehulu kehilir?
Budak 1 : Hmmmm…tak tahulah pakcik. Balik nanti saya tanya ayah…

Moral of the story : Setiap tetamu yang datang, membawa rahmat bersamanya, dan perginya nanti membawa sama dosa-dosa. Siapa yang tak mahu kan….?? Jemput…jemput…

Antara Kita dan Mereka


Minggu lalu, selepas selesai seorang saudara dari Myanmar yang biasa datang memotong rumput dan membersihkan kawasan rumah, saya menunjukkan kepadanya sekotak t-shirt lama milik saya dan bertanya sama ada dia mahukannya atau tidak. Sudah lama beberapa kotak pakaian lama tersebut terperuk dalam stor, tak sempat untuk diagihkan ke tempat yang sepatutnya.

Tanpa membuka, memeriksa isi kotak, dia terus menyambutnya dengan gembira. Alhamdulillah. Kurang sudah sekotak dan sekurang-kurangnya pakaian lama tersebut boleh digunakan oleh orang yang lebih memerlukannya. Sudah lama saya perhatikan pakaian yang dipakainya adalah pakaian terpakai yang sudah lusuh dan tidak begitu sesuai saiznya.

Petang tadi, loceng rumah berbunyi. Bila dijenguk, kelihatan seorang lelaki bermotosikal, berkemeja lengan panjang, kemas berdiri di hadapan pagar. Aiseh…salesman apa pulak ni. Saya cuma menunjukkan isyarat tangan dari jauh menunjukkan tidak mahu apa juga yang dijual atau apa juga servis yang ditawarkan.

Tiba-tiba, baru saya perasan..lelaki itu bukannya salesman, tetapi pekerja Myanmar yang biasa datang membersihkan kawasan rumah saya. Saya membuka pintu pagar…

Dengan tersengih-sengih macam kerang separuh masak, dia berkata:

Dia : Abang..ini saya. Baju, seluar abang kasi…cantik. (Katanya sepatah-sepatah).

Nampak jelas seluar lama saya yang dipakainya itu agak besar untuk pinggangnya yang agak kecil. Kelihatan tali pinggang plastik yang dipakai menjerut pinggangnya. Kaki seluar juga kelihatan sedikit berlipat. Ia dipadankan dengan sehelai kemeja berlengan panjang bewarna kuning muda selembut bayu. Bahagian tangannya dilipat sedikit. Memang jauh berbeza dengan penampilan biasanya.

Mak aiiii. Kata hati saya. Salah kotak ke yang saya serahkan pada budak ni. Rasanya, yang diberikan ialah kotak yang mengandungi t-shirt lama, dan bukannya kotak kemeja dan seluar kerja lama. Adoiii.

Saya : Ehhhbanyak hensem. Mahu pergi mana? Kerja ke?
Dia : Kerja? Haa haa. Pakai cantik apa guna kerja juga? Mahu pergi town. Jalan-jalan. Happy. Baju, seluarbanyakabang kasi.
Saya : Oooo. Sudah pandai pergi town. Haa haa.
Dia : Haa haa. OK Abang. Saya pergi dulu. Datang sini…utk tunjuk sama abang dan kata terima kasih juga.

Dan saya memandangnya pergi. Tak pernah nampak budak muda ini begitu. Selalunya datang dalam keadaan kotor, tidak terurus, dan biasanya kepenatan. Hari ini nampak bersih, berseri dan begitu ceria. Gigi putihnya juga jelas kelihatan tersusun rapi kerana senyumannya menguntum kekal sepanjang masa.

Saya terus bergegas masuk ke dalam rumah semula. Membuka kotak-kotak pakaian lama dan menyemak isi dalamnya. Adoiiii. Betullah. Tersalah bagi kotak. Bukannya kotak t-shirt yang saya berikan kepadanya, sebaliknya terberikan kotak pakaian pejabat. Haa haa. Lantaklah kawan. Berseluar slack dan berkemeja lengan panjang pelbagai jenamalah ko silih berganti nanti. Asalkan jangan digunakan semasa pergi dari rumah ke rumah untuk menawarkan servis memotong rumput dengan berpakaian begitu..sudahlah….haru nanti…hee hee.

Sesuatu yang tidak begitu berguna atau berharga lagi kepada kita, mungkin merupakan sesuatu yang amat bermakna kepada yang lain. Sesuatu yang biasa kepada kita, mungkin adalah suatu kemewahan untuk mereka.

Hati tiba-tiba terasa hiba dan insaf. Bersyukur dengan nikmat hidup yang telah terlalu banyak diberikan olehNya….tiada apa lagi yang perlu dipinta, hanya redha dan keampunan semata-mata…

 

Jom Mengumpat Semasa Minum Pagi


Baru balik minum pagi bersama seorang rakan…dan dia begitu sopan berkata-kata di sepanjang aktiviti makan-minum kami. Cerita semua yang baik-baik sahaja…sedangkan selalunya itu bukan perangai dia yang sebenarnya. Sebaik sahaja masuk ke dalam kereta dia mula kembali kepada keadaan asal (suka marah-marah, bercerita hal orang, mengalahkan gaya apek jual tilam lama tukar baru dari dalam lori tu). Saya merasa agak pelik dan bertanya:

Saya : Wei Longkai (bukan nama sebenar)…ko ni apa hal…??
Dia : Hal apa pulaknya…
Saya : Aku ingat ko dah insaf…dah kembali ke pangkal jalan. Tak mengumpat orang dah, tak menyalahkan satu dunia lagi….
Dia : Hee hee…belum lagi boss. Belum sampai seru…selagi dunia keliling kita camgini, aku akan terus berkata-kata ketidakpuasan hati aku.
Saya : Abis tu…tadi masa makan bukan main lagi sopannya..?? Aku ingatkan buang tebiat ke apa….
Dia : Oooo..yang itu…haaaa….ini aku nak cerita apa yang aku baca kat Internet tadi sebelum masuk office…
Saya : Apa dia…????

Read the rest of this entry

%d bloggers like this: