Category Archives: Rumahtangga

Hormati Pasangan Masing-Masing


On the way nak ke office tadi pagi bersama puan roomate, singgah sebentar di sebuah gerai untuk mengalas perut dengan kalori dan lemak tepu secukup rasa. Tidak lama kemudian, masuk sepasang suami isteri dalam lingkungan usia lewat 50-an bersama dengan seorang anak remaja mereka.

Si suami terus berhenti dan duduk di sebuah meja yang ada seorang lelaki lain, rakan beliau barangkali dan terus berbual mesra.

Si isteri dan si anak terus masuk ke dalam gerai untuk memilih makanan. Melihat si suami masih tidak berganjak dari tempat duduk, si isteri menegur dari jauh:

Isteri: “Abang..nak makan apa…?? Nak saya ambilkan?”

dan jawab suami :

Suami : “Yang ko sibuk aku nak makan apa tu apahal ? Ko ambik jerlah apa yang ko nak makan, aku tahulah apa aku nak makan nanti…”

dan si isteri terus buat tak tahu, seolah-olah tidak mendengar apa yang diucapkan oleh si suami dan meneruskan aktiviti memilih makanan (mengelakkan rasa malu barangkali kerana ditengking sebegitu di khalayak ramai).

dan hati saya terus berkata : adakah rasa cinta, kasih sayang, persefahaman, hormat seorang suami kepada isterinya (dan begitu juga sebaliknya) adalah berkadar songsang dengan usia perkahwinan yang semakin meningkat ? Bagaimana boleh kita terfikir untuk meluahkan kata-kata yang kasar (dan biadap) kepada pasangan hidup kita, amanah kita, tanggungjawab kita…yang sama-sama mengharungi suka-duka kehidupan mungkin lebih daripada separuh usia kehidupan kita…??

dan saya terus berkata pada roomate saya yang sedang tunduk…khusyuk menghirup, menghabiskan kuah meehoon sotonya..

Saya : “Awak…kalau kita dah tua nanti..kita jangan jadi camgitu ya. Walaupun awak mungkin masa tu makin kerepot, bulat, bongkok 3…abang tak kisah..”
Dia : “Jadi macam mana..?? apanya ? tak faham…” (sambil terus menghirup kuah sotonya itu…kepala pun tak diangkat untuk memandang suaminya yang hensem terutamanya di pagi hari Jumaat).

Huh…dasar orang perempuan. Kalau dapat makan….apa yang berlaku di sekeliling, semua pun tak sedar…..itu belum tua lagi tu. Kalau dah tua macam kakak yang tadi tu…lagilah parah. Mendengar pun tidak nanti. Manalah suami tak marah….

Ni yang rasa nak marah ni….hee hee

ps : sayangilah pasangan masing-masing seperti mana kita menyayangi diri kita sendiri. Hormati dan layanlah mereka seperti mana kita inginkan mereka melayan dan menghormati kita…

Rumahtangga Bahagia – Ujian Pengetip Kuku


Selalunya, apabila seorang suami, isteri atau sesiapa sahaja yang layak ditanya; apakah panduan membentuk sebuah rumahtangga bahagia, jawapan yang popular ialah:

“Suami isteri perlu ada sifat saling mempercayai, memahami dan bertolak-ansur”

Yupppp…itulah antara jawapan standard yang selalu diberikan oleh ramai orang. Tak perlu berfikir pada aras tinggi, kita semua boleh menerima pandangan ini tanpa banyak bicara. Tepat sekali…tiga sifat ini memang amat penting dalam memastikan kerukunan sesebuah rumahtangga.

Namun demikian, isunya ialah…untuk mencapai kesepakatan tersebut, ia tidaklah semudah yang disangka, bagai dikata.

Pagi Jumaat ini…saya nak kongsikan satu tip atau panduan bagaimana untuk mengukur aras kepercayaan, kefahaman dan sifat tolak ansur dalam rumahtangga masing-masing.

Caranya mudah sahaja. Saya dah amalkan sejak hampir 7, 8 yang lalu. Itupun setelah hampir 10 tahun perkahwinan kami…barulah kami lulus ujian tersebut.

Nama ujian atau latihan ini ialah “Ujian Pengetip Kuku”.

Di pagi Jumaat ini,…cuba ambil pengetip kuku dan berikan pada pasangan masing-masing, dan katakan pada mereka:

“Awak….tolong potongkan kuku abang/ayang boleh ?”

Kalau si isteri/suami memandang anda dengan satu pandangan misteri sambil menjawab:

“Awak jangan nak mengada-ngada boleh tak? Buang tebiat ke apa ni, kuku sendiri pun nak orang potongkan?”

Maka…pasangan anda telah gagal ujian pertama. Dia gagal MEMAHAMI bahawa segagah mana pun seorang suami atau sesibuk mana pun si isteri menguruskan rumahtangga mereka masih suka dimanja dan dibelai mesra. Kalau bukan setiap hari…seminggu sekali pun jadilah. Aktiviti memotong kuku pasangan (dan banyak lagi contohnya membelai rambut, mencabut rambut gatal, mengurut jari-jemari termasuklah memandikan pasangan…ehhh yang ini tak perlu cerita detail sangat) adalah antara contoh aktiviti mudah dan ringkas dalam memanjakan pasangan masing-masing. Aktiviti sebegini amat penting bagi meremajakan kembali cinta dan kasih sayang dalam rumahtangga.

Andai kata, pasangan anda tadi tanpa banyak soal mengambil pengetip kuku yang dihulurkan dan terus bersedia untuk membantu memotong kuku anda…apa pula tandanya? Dia lulus ujian MEMAHAMI tetapi kini ujian seterusnya adalah dipulangkan kembali kepada anda. Adakah anda MEMPERCAYAI orang lain (yang tidak terlatih) untuk memotong kuku anda? Oiiii…ngeri oooo. Ianya tidak semudah yang disangka. Bayangkan kalau ia tersalah atau terlebih potong..kalau tak tangan, mahu kaki naik ke muka secara spontan akibat kesakitan.

Jadi…tepuk dada, tanya kekuatan hati. Sejauh mana kita mempunyai sifat SALING MEMPERCAYAI terhadap pasangan sendiri. Kalau perkara semudah menyerahkan kuku jari untuk dipotong kita sudah kecundang, bagaimana pula agaknya bila kita diuji dengan ujian kepercayaan yang lebih besar?

Andai kata kita berusaha juga untuk mengizinkan kuku jari tangan dan kaki kita dipotong dan “kemalangan” berlaku. Jari kita mungkin terluka kerana pasangan kita tersalah sasaran atau terlebih lajak potongannya. Di sinilah ujian BERTOLAK-ANSUR perlu ditangani. Adakah anda mampu berdiam-diri dan bertolak-ansur serta memaafkan atau anda MENOLAK mereka sehingga mereka terpaksa berANSUR-ANSUR membawa diri dan hati yang terluka. Ya…pertengkaran atau pergaduhan memang mudah berlaku dalam sesebuah rumahtangga akibat perkara-perkara kecil sebegini.

Adakah saya mempraktikkan aktiviti ini ? Yupppp…sejak hampir 7 atau 8 tahun yang lalu, kuku saya sememangnya diuruskan oleh isteri saya. Bukan membuli tetapi memanjakan diri. Pada peringkat awal memang menakutkan tetapi kini tidak lagi. Memanglah ada masanya jari itu terluka juga..tetapi apalah sangat rasanya jika dibandingkan dengan kemesraan yang terbentuk.

Dan setiap kali selesai, saya sering juga mempelawa dirinya:

“Meh…abang potong kuku awak pulak”

Dan sejak dulu jawapannya tetap sama…

“Haa haa…jangan nak cuba. Tak adanya saya nak percaya abang tu…”

Yuppp…dia sememangnya seorang isteri yang amat MEMAHAMI. Dia faham suaminya ini memang tidak boleh DIPERCAYAI langsung untuk diberikan tugas-tugas kritikal yang sedemikian…hee hee…

Selamat mencuba….yezzaaa…kuku sudah pendek, masa untuk menunggu solat jumaat dengan penuh ketenangan…

Selera Sahur


Pernahkah anda alami keadaan begini:

Lokasi : Rumah ibu mertua
Masa : Bangun sahur

Kes berbangkit: Semua orang agak liat untuk bangun dan semasa mengadap makanan, semuanya seperti mengadap gunung yang tinggi.

Abang ipar – Adoiiii. Bulan puasa, yang tak larat nak bersahurlah. Susah betul nak cari selera.
Mak – Haah. Nak habiskan sejemput nasi ni pun susah.
Anak sedara : …….. (Mata pejam, tapi dalam mulut ada nasi).
Isteri – ……(tersenyum sambil mata menjeling suaminya yang sedang amat berselera menjamah semua hidangan)

Ya….itulah masalahnya. Apasal semua orang tak berselera dan susah nak makan di waktu sahur tapi saya amat berselera…?? Seganlah pula jadinya…

Isteri : Abang…tambah nasi?
Saya : Errr…errr….(dan isteri terus menambah sesenduk nasi lagi ke dalam pinggan…dia amat memahami suaminya ini…hii hii)

Mak : Suka tengok kamu ni makan. Berselera jer dia….makan ..makan. Ratah lauk tu. Nanti membazir jer kalau tak dihabiskan…
Biras : ……(tersenyum….jelezlah tu sbb saya masih kekal memegang status menantu bongsu feberet mak mertua…rasanyalah kot. Think positive. haa haa)

Dan…di kala semua orang sudah bangun, saya masih sibuk meratah semua lauk yang ada….

Ikut Sahaja Pilihan Isteri


Ikut Sahaja Pilihan Isteri…Itu Lebih Selamat Untuk Kita (Merancang Strategi)


Balik dari pejabat tadi, singgah sebentar di kedai cat. Ada projek yang ingin diuruskan. Kedai agak ramai orang, dan di kaunter kelihatan sepasang suami isteri, muda dan seorang anak kecil yang sedang merengek-rengek..sama ada inginkan susu, kepanasan ataupun mungkin saja jer…dah itu naluri seorang kanak-kanak kecil…

Kelihatannya mereka sedang membelek panduan kod warna cat yang disediakan di kaunter. Kedengarannya juga suara si suami yang agak tegas dan suara si isteri yang bunyinya kelihatan tidak bermaya seolah-olah tidak puas hati dengan pilihan warna yang telah dibuat oleh si suami. Ada tanda-tanda perselisihan pendapat dan citarasa di situ.

Disebabkan pelanggan agak ramai, saya membiarkan semua orang dengan keperluan masing-masing. Saya tidak ada apa-apa yang nak dikejar. Isteri pun masih outstation…balik rumah awal pun, bukannya dapat makan nasik pun. Saya mendekatkan diri ke kaunter…

Suami : Awak sekali ni boleh tak ikut jer keputusan abang. Kita pilih warna untuk bahagian dalam yang earth tone dan jenis glossy. Nanti kalau kotor senang nak cuci.
Isteri : Alaaa bang. earth tone tu warna dah biasa.
Suami : Sudah…sudah. Malas nak bertekak dengan awak. Ikut jer cakap Abang. Dah lebih 1/2 jam kita kat sini. Berapa kali nak tukar warna ni??

Ingin sahaja saya menyampuk. Kalaulah saya boleh menyampuk, mungkin ini yang saya nak cakapkan…

Read the rest of this entry

Suami dan Pasar


Golongan Suami d.Pasarian : Mana Satu Suami Anda….(Atau..Mana Satu Diri Kita Wahai Golongan Suami)

Aktiviti pergi ke pasar basah atau pasar awam untuk berbelanja merupakan antara aktiviti paling menyeronokkan bagi sebahagian daripada lelaki yang bergelar suami tetapi mungkin juga aktiviti yang paling merimaskan bagi segolongan suami yang lain. Ini semua bergantung kepada didikan, pengalaman hidup, tanggungjawab dan tujuan.

Pasar
Berikut merupakan antara golongan lelaki bergelar suami yang ada d.Pasarian…

1. Suamiku…Idaman Malaya

Suami begini akan ke pasar untuk berbelanja tanpa perlu menyusahkan isterinya. Dia mahir berbelanja dan dia juga yang menentukan apa yang patut dibeli dan sebaliknya. Dia juga yang menentukan apa menu pilihan yang akan dimasak oleh isterinya untuk hidangan sarapan pagi, makan tengahari atau malam untuk beberapa hari yang seterusya. Sesekali sekiranya dirasakan perlu, si isteri juga boleh memberi pandangan dan meminta si suami membeli barangan keperluan dapur mengikut keperluan si isteri tetapi dalam banyak keadaan, suami yang akan memberi kata putus. Si isteri diminta memberi lebih tumpuan kepada kerja-kerja rumah yang lain khususnya dari aspek keperluan anak-anak dan sebagainya.

2. Suamiku…Pencetus Ummah

Suami sebegini akan seboleh mungkin cuba membantu isterinya walaupun pengetahuannya tentang urusan dapur tidak setinggi mana. Apabila diminta membeli ikan kembung misalnya, mungkin yang dibawa balik ialah ikan tongkol yang perutnya buncit. Apabila yang diminta ialah lengkuas, yang dibawa balik mungkin halia. Tetapi atas faktor ketidakmampuan untuk pergi ke pasar bersama-sama dengan si isteri (ada anak kecil di rumah misalnya yang perlu dijaga), si suami perlu ke pasar secara sendiri. Suami begini biasanya mudah dikenali. Di tangannya ada kepingan kertas (atau handphone) yang mengandungi senarai apa yang perlu dibeli…tulisan si isteri. Dia akan membeli mengikut arahan spesifik apa yang ditulis atau diminta oleh si isteri tanpa sedikit pun berusaha meletakkan kreativitinya sendiri untuk mengubahsuai mengikut keadaan atau keperluan semasa. Golongan suami yang begini akan mudah marah sekiranya tiba-tiba si isteri menyalahkan mereka kerana tidak membeli sesuatu yang tidak ada ada dalam senarai

Isteri : Alaaa…abang ayamnya mana ?? Tak ada beli ker..??
Suami : Errr..errr…awak ada tulis tak tadi…??
Isteri : Laaa..abang yang kata nak makan nasi ayam hari ni. Yang saya pesan suruh beli tu ialah bahan sampingannya…kentang, daun salad, tomato…
Suami : Ya lah..tapi awak tak tulis pun suruh beli ayam..??
Isteri : Abis tu..nak makan nasi ayam. Takkanlah itu pun nak kena tulis. Takkanlah nak beli kambing lak..???
Suami : Ya lah…saya beli apa yang awak pesan. Awak tak tulis, manalah saya nak ingat semuanya..!!!!
Isteri : Habis tu…nak buat macam mana ni…?
Suami : Cancel nasi ayam…kita makan kentang cicah salad jer hari ni. Malaslah saya nak keluar lagi. Lain kali…tulis…!!!!!

Read the rest of this entry

Drama Melayu vs Kasihnya Ibu


Sedang menonton drama melayu mengisahkan pengorbanan seorang ibu yang bersusah-payah membesarkan anaknya dalam serba kepayahan dan seterusnya menguruskan anaknya yang ingin belajar ke luar negara (dan tak perlu tengok sampai habis pun drama ni kerana boleh dijangka akhir jalan ceritanya nanti…anak ini mesti derhaka, lupakan ibu, akhirnya…ibu itu meninggal dunia dalam keadaan kecewa…anak itu akan insaf, atau kalau tidak…akan dilanggar kereta, kena penyakit kanser atau gila di muka tangga atau tanah kubur)....tapi itu bukan isunya. Isunya sekarang…tiba-tiba saya teringatkan kisah arwah ibu saya yang dahulu juga begitu beria-ia memujuk saya untuk rajin-rajin belajar sampai ke luar negara.

Dan setiap kali juga saya menjawab dengan jawapan yang sama:

Saya : Mak jangan risaulah…mesti boleh punya. Mak tengoklahlah nanti, bila besar…Orang mesti dapat belajar sampai ke oversea.
Mak : Ya lah tu. Belajarnya malas, tak pernahnya buat kerja bukan last minute. Asyik main, tengok TV ajer…ada hati nak ke luar negeri.
Saya : Jangan risaulah mak. Dah memang buat macam mana pun, memang Orang akan pergi luar negerilah. Confirm. Tak boleh tidak dah.

Ya…sejak kecil, dari sekolah rendah lagi saya memang betul-betul yakin saya akan berjaya sambung belajar ke luar negara. Walaupun saya bukan dalam kategori pelajar cemerlang kerana saya agak malas orangnya dan suka buat kerja last minute (yuppp…contohnya; saya hanya pulun study untuk SPM hanya 2 minggu terakhir sebelum bermulanya SPM…huhuhu).

Mengapa saya begitu yakin?? Kerana…ishhh…sibuk ajerlah..korang memang tak ada kerja, suka menyibuk hal orang. Kalau tak, tak akanlah masih membaca status panjang ini kan? tak ada masa depan sungguh. Hee hee. Dengar dialog ni seterusnya:

Mak : Yang kamu yakin sangat ni mengapa?
Saya : Tengok tapak kakilah mak.
Mak : Apa halnya dengan tapak kaki kamu tu?
Saya : (sambil menunjukkan tapak kaki saya, ada tahi lalat jelas 1200 megapiksel disitu) – Mak yang kata dahulu, anak mak ni akan berjalan jauh sampai ke luar negeri untuk belajar sebab ada tahi lalat kat tapak kaki kanan ni.
Mak : Ya lah tu. Jangan itu pulak yang kamu jadikan alasan. Tak bolehlah berserah saja sayang oiii. Kenalah usaha, kenalah rajin belajar. Kita orang susah Mie, kami tak ada harta benda yang nak ditinggalkan nanti. Pelajaran tu ajerlah
Saya : Orang tahulah. Mak jangan risau OK. Mak tunggu ajer. Nanti Orang belajar tinggi-tinggi sampai oversea, balik nanti kemudian cari kerja pangkat tinggi, nanti Orang belikan mak, ayah rumah batu, gelang emas sampai ke siku.
Mak : Bukan itu yang kami nak. Kamu doakan kami masa kami dah tak ada nanti pun cukuplah.

Yupppp….memang saya yakin gila, bukan yakin sikit-sikit dengan tahi lalat di tapak kaki itu. Maklumlah masa tu kecil lagi..mak dah selalu cakap pasal tahi lalat tu. Walaupun tujuannya mungkin untuk tujuan motivasi, tetapi..ya lah, masa tu kecil lagi…kita percaya sungguh-sungguhlah…huhuhu. Kalau tak dengar, nanti jadi anak derhakalah pula. Walaupun mak dan ayah tidak berpelajaran tinggi, tetapi mereka amat mementingkan pelajaran anak-anak. Kami tak dibenarkan keluar malam, tidak dibenarkan lepas bebas macam anak-anak jiran tetangga yang lain, nak tengok wayang pun jangan harap….kecuali kalau masa dapat tiket free di sekolah semasa musim perayaan atau hari kemerdekaan…itu pun main curi-curi keluar.

Dan..alhamdulillah. Dengan berkat doa orang tua, saya berjaya juga belajar sampai ke luar negara. Sempatlah juga menggembirakan hatinya, menabur jasa membalas pengorbanan ibu walaupun tak lama. Ayah meninggal dunia semasa saya berada di tahun akhir pengajian di peringkat sarjana muda, mak pula meninggal dunia pada tahun 2005…lebih kurang 7 tahun selepas saya balik dari belajar di luar negara. Sempatlah juga dia melihat saya konvo sampai ke Phd…(walaupun dia tak tahu sebenarnya mengapa perlu belajar sampai ke PhD…kan ke dah belajar di luar negeri itu lebih tinggi…?? hee hee….mak..mak…apa nak buat..tahi lalat di kaki masa tu masih belum pudar warnanya lagi)

Teringat lagi kata-kata saya kepada mak sebelum berangkat terbang untuk belajar ke luar negara dahulunya…

Saya : Kan mak…kan Orang dah kata. Jangan risau..mesti dapat belajar sampai oversea. Tengok tapak kakilah. Hee hee…

dan mak hanya tersenyum bangga…

Dan…kenangan itu, senyuman itu kekal terpahat di dalam jiwa, mengikat jati diri untuk berpijak di bumi nyata. Seorang anak kampung yang serba sederhana dari segi kemewahan hidup tetapi dilimpahi kasih-sayang sehingga ke penghujung nyawanya…terima kasih mak, ayah…

Al-fatihah untuk mak dan ayah. Semoga mereka berdua tenang di sana. Memang betul kata mak…harta tak akan bawa kita ke mana…..hanya doa yang mengiringi setiap kali selepas solat dan juga setiap kali hati dipalu dengan kenangan yang lalu…

Update : Drama melayu tadi tu dah habis tayangannya. Kan betul saya cakap. Endingnyamaknya meninggal dunia. Anak tu tak sempat mohon maaf…dilanggar kereta semasa bergegas nak balik ke kampung untuk memohon keampunan dari ibu dan akhirnya berkerusi roda memohon ampun di batu nesan kubur si ibu…siap berguling-guling lagi jatuhnya. Konon nak bagi orang sedihlah tu…ciss…gelak lagi adalah dibuatnya…so cliche…sama kategori dengan ending cerita Tanah Kubur….

Dan kepada yang masih beribu, berbapa…janganlah terlalu khusyuk mengejar dunia, sibuk dengan kekalutan dunia kerjaya atau keasyikan bersama keluarga milik sendiri sahaja. Ingatlah mereka sama. Ingatlah kenangan silam…di kala kita hanya ada mereka..di kala kita masih tidak ada isteri/suami atau anak-anak milik sendiri. Ingatlah juga…masa semakin suntuk. Bila-bila masa sahaja mereka boleh dijemput pergi. Adakah kita berpuas hati dengan talian hayat yang dibuat seminggu atau sebulan sekali atau pertemuan setahun 3, 4 kali di kala perayaan atau cuti sekolah menjengukkan diri….

Kasihnya Ibu

Kasihnya Ibu

tanpa merekatiada kita….
tanpa kita….mereka juga tidak ada apa-apa…
baliklah…telefonlah…bertanyakan khabar
menghantar berita, membisikkan cerita…
peluklah mereka, dakaplah mereka…
usaplah pipi mereka
ciumlah dahi mereka

kerana satu hari nanti….
kita hanya ada kenangan….

kenangan yang pasti mengusik jiwa..
Al-fatihah

Bahayanya Kejujuran dalam Rumahtangga


Ada yang berkata, salah satu elemen penting dalam menentukan keharmonian sebuah rumahtangga ialah kejujuran. Saya bangkang. Kejujuran amat merbahaya dan ianya merupakan salah satu faktor yang boleh menganggu keharmonian sesebuah rumah tangga. Lihat..ehhh maksud saya…baca contoh-contoh senario yang berikut:

KejujuranSenario 1
Di meja makan…

Isteri : Abang….sedap tak?
Suami : Hmmmm….
Isteri : Apa yang hmmmmm nya.? Sedap tak saya masak hari ni?
Suami : Hmmm…gulai ni masin sikitlah Ayang (Jujur)
Isteri : Masin ? (Sambil merasa gulai yang dikatakan masin itu). Mana ada masin…lidah abang tu jer. Lain kali tak nak masak gulai ni dah. Abang masaklah sendiri (merajuk).

Kejujuran – tengok tu…bukan ke menganggu keharmonian rumah tangga?

Senario 2
Di depan TV…menonton drama

Isteri : ehhh sejak bila lak abang minat nonton drama melayu ni?
Suami : ntah..macam best lak ceritanya..
Isteri : ke abang suka tengok heroinnya?
Suami : haah…OK juga dia berlakon. Cantik tapi OK taklah macam kayu sangat. Siapa namanya ya?
Isteri : Izara Aishah. Cantik? Mulalah tu…(mula nak merajuk). Antara saya dengan Izara Aishah tu…siapa yang lagi cantik?
Suami : Ishhh awak ni. Soalan yang tak logik untuk ditanya.
Isteri : Hee hee…cakaplah siapa yang lagi cantik di mata abang?
Suami : ishhh…mestilah dia lagi cantik. Nama pun heroin. Tak logiklah awak ni (Jujur)
Isteri : (Terus mengambil remote TV, off TV dan masuk bilik…merajuk….)

Kejujuran – sekali lagi menganggu keharmonian rumah tangga..

Read the rest of this entry

Nak Makan Apa Malam Ini ?


Nak makan apa malam ni…??

Episod 1 – Wanita oh wanita; Kau memang susah untuk difahami…

Balik dari kerja tadi petangnya, kelihatan isteri saya agak keletihan gayanya….

Saya : Luv…kita makan luar jerlah malam ni ya..awak rehatlah, tak payah masak malam ni.
Dia : Haa…?? Thanks abang…abang ni macam faham-faham jer. Macam tak laratlah pulak. Hee..hee
Saya :  Kita nak makan apa ya? Kat mana?
Dia : Tak kisahlah Abang…ikut abanglah. apa-apa, kat mana-mana pun boleh.
Saya : Hmmm…makan apa ya? Nak makan nasi ke ? Kita makan kat kedai depan tu…nasi claypot tu nak tak?
Dia : Tak mau lah bang. Nasi dia banyak sangat…lagipun taklah lapar sangat ni.
Saya : Kita pergi Taman U nak..?. Ayam penyet atau ikan bakar cik mek?
Dia : Ala..tak mau lah bang. Rasanya kita makan simple jerlah. Kata nak diet, tak mau karbo waktu malam.
Saya : Diet…? Esoklah kita mula diet tu. Hmmm…kita gi makan sate ke, western ke, pizza ke nak tak ?
Dia : Usah gatal ya abang..semua daging tu. buat pasal jer nanti…
Saya : Abis tu..? Tadi kata tak kisah nak makan apa….ishhh…susah betullah dia ni….
Dia : hmmm…rasa macam malaslah pulak nak keluar. Saya masak cincai-cincai jerlah sikit lagi…hee hee. Abang nak makan apa?
Saya: Pulak dah..

Episod 2 – Wanita oh wanita; Ya…Kau memang susah untuk difahami…

Disebabkan malas nak keluar rumah….

Dia : Abang nak makan apa malam ni..?
Saya : Apa-apalah Yang…awak masak apa pun mesti sedap…masak simple dah lah.
Dia : Abang nak makan benda berunsur nasi ke, mee  ke,  sup ke, spaghetti ke..apa ke?
Saya : Hmmm…apa-apalah. Abang tak kisah….
Dia – Saya masak mee goreng boleh? Penatlah kalau nak masak yang lain.
Saya – OK…sedap gak tu. Letak udang ya…
Dia – Udang…? Janganlah. Abang punya kolestrol tinggi lagi kot. Last week dah banyak makan udang. Saya goreng mee letak ayam lah..boleh?
Saya – Hmmm…boleh lah. Nak mee goreng yang basah tu ya…mee dia tak mo panjang-panjang…kerat 3 cm, abang nak 23 urat jer.
Dia – Jangan mengada-ngadalah. OK, lepas maghrib nanti kita makan. Makan jer apa yang saya masak ya.

Hampir  2 jam kemudiannya…..

Episod 3 – Wanita oh wanita; Ya…confirm….Kau memang susah untuk difahami dan dimengerti..

Dia – Abangggggg….makan… (jeritnya dari dapur).
Saya – Yang…makan kat depan TV lah..ada cerita best ni…I-Robot…(jawab saya dari ruang tamu dengan penuh sopan-santunnya).
Dia – Tak bolehlah bang. Susah nak angkat ni. Makan kat dapur jer lah.
Saya – Apasal lak tak boleh ni ? Apa yang susahnya? Mee goreng sepinggan jer..(bercakap dengan diri sendiri…sambil bergerak ke dapur).

sampai di dapur…

Saya : Laaaaa….mee goreng apa bendanya ni…??
Dia – hee hee…
Saya : Tadi kata penat, ni masak nasi ayamlah pulak. Patutlah lamanya tadi….ishh ishhh..
Dia : hee hee. Kesianlah kat abang. Baru perasan, hari ni abang belum makan nasi lagi. Mengapa…tak suka ke…??? hee hee
Saya : Taklah…sukaaaaaaaa sangat. Tapi mind set tadi dah kata nak makan mee goreng…tiba-tiba dapat nasi ayam…tu yang jet-lag kejap tu. hee hee. Thanks luv…
Dia – OK…jom makan. Lepas ni saya nak rehat jap..sikit lagi nak tengok cerita Adam & Hawa…

Nasi Ayam

Nasi Ayam Oren Kak Tun : Dinner malam ini – 1 Jan 2013

Kesimpulannya : wanita oh wanita…kau memang susah untuk dimengerti. Apa yang dizahirkan di mulut, ada masanya tidak selari dengan apa yang tersimpan di hati. Apa yang difikirkan di fikiran, ada masanya tak sekata dengan apa yang diluahkan menerusi kata-kata. Apa yang dizahirkan menerusi perkataan, ada masanya tak selari dengan apa sebenarnya yang dihajati….

Walau bagaimanapun…itulah uniknya kaum wanita. Tanpa mereka, dunia kita pastinya jauh lebih sepi…..sunyi…

Maka kepada para suami….layannnnnnnnnnnn jerlah…..Bersyukurlah…sekurang-kurangnya kita dah ada isteri yang memahami (walaupun ada masanya…salah faham memanjang….hik hik..tetapi…itulah unik dan indahnya hidup berumahtangga…

Awak..Isteri awak cantik tak (di rumah) ?


Wei..awak..ya awak semua yang bergelar suami dan mempunyai isteri. Tadi selepas berbuka dan solat terawih..ingat lagi tak “penampilan” isteri masing-masing…cantik tak? Menawan? Atau rupa parasnya saling tak tumpah seperti sepupu hantu kak limah..?

Dan Awak…ya masih awak…Sebelum tidur ni, cuba lihat “penampilan” isteri masing-masing sekali lagi. Cantik tak? Menawan? atau masih kekal setia seperti sepupu hantu kak limah yang menawan kalbu..?

Keayuan Hantu Kak Limah Balik Rumah jelas nyata

Dan Awak…ya awaklah oiii. Esok pagi…cuba perhatikan isteri awak bersiap-siap untuk keluar bekerja. Cuba perhalusi penampilan dirinya…dari hujung tudung bawal 3 tonar warna..sehinggalah ke hujung ibu jari kaki kirinya. Rupanya, baunya, lenggang lenguknya. Cantik tak? Menawan? dan pastinya penampilan mereka tidak akan kelihatan seperti sepupu hantu kak limah (melainkan isteri awak sememangnya merupakan  sepupu kak Limah tu).

Read the rest of this entry

Kisah Saya, Dia dan Baju Belang Itu


Di suatu petang Jumaat yang tenang, tiba-tiba terdengar suara gemersik cik Roomate dari hujung sana:

Dia – Abang…kita nak keluar sikit lagi ni, abang nak pakai baju yang mana satu? Saya nak iron ni.
Saya – Baju yang mana? Hmmm…tak payah ironlah Ayang. Abang pakai baju yang semalam jer nanti. Elok lagi tu, baru pakai sekejap jer semalam.
Dia – Baju yang mana tu?
Saya – Alaaa..baju yang biasa abang pakai tu lah. Baju hitam belang putih tu.
Dia – Haaa??? Baju tu lagi????. Sudah..sudah…jangan gatal. Pakai baju lain. Asyik baju itu ajer..!!!

Baju kegemaran hamba untuk tahun 2011-2012

Tiba-tiba cik roomate menghentak-hentakkan manja kakinya sambil membebel. Mujurlah rumah batu. Kalau rumah kayu, confirm bergegar dengan skala 7.2 Richter.

Saya – Ni apa hal lak ni?
Dia – Ya lah. Abang tu macamlah dah tak ada baju lain. Berpuluh lagi t-Shirt dalam almari tu ha. Baju hitam putih tu juga yang dia nak pakai.
Saya – Laaa..baju tu sedap pakai. Tak panas. Tak payah masuk ke dalam. Ringan pun ringan.
Dia – Ya lah. Tahulah sedap dipakai. Tapi tak kanlah tak boleh berenggang langsung dengan baju tu. Merata tau abang dah pakai. Gi Europe dulu, pakai baju tu. Gi Korea, gi Vietnam, gi JB, gi Kelantan, tiap kali balik kampung, gi kedai…semua pakai baju tu…!!! Dah nampak lusuh dah pun baju tu.
Saya – Oooo..ya ke? Tak perasan pulak abang. Tak apalah. Boleh pakai lagi, bukannya koyak ke apa ke kan. Tak nampak pusat pun…masih mampu menutup aurat tu. Hee hee.
Dia – Dah…Dah tu. Saya pilih baju lain yang dalam almari tu ya. Sayang jer. Beli mahal-mahal, tak mau pakai. Saya nak iron ni…malu jer orang tengok nanti. Macamlah tak ada baju lain…
Saya – Suka hatilah kalau Ayang nak iron baju yang lain. Tapi abang nak pakai baju yang tu juga…
Dia – Eeeeeeee…!!! Degilnya…!!! Jangan sampai saya sorok baju tu nanti…tak peduli. Kalau sayangkan saya, pakai baju yang saya iron ni nanti.
Saya – ???? (diam tak terkata….susah nak faham orang perempuan ni)

Read the rest of this entry

%d bloggers like this: