Ikut Sahaja Pilihan Isteri


Ikut Sahaja Pilihan Isteri…Itu Lebih Selamat Untuk Kita (Merancang Strategi)


Balik dari pejabat tadi, singgah sebentar di kedai cat. Ada projek yang ingin diuruskan. Kedai agak ramai orang, dan di kaunter kelihatan sepasang suami isteri, muda dan seorang anak kecil yang sedang merengek-rengek..sama ada inginkan susu, kepanasan ataupun mungkin saja jer…dah itu naluri seorang kanak-kanak kecil…

Kelihatannya mereka sedang membelek panduan kod warna cat yang disediakan di kaunter. Kedengarannya juga suara si suami yang agak tegas dan suara si isteri yang bunyinya kelihatan tidak bermaya seolah-olah tidak puas hati dengan pilihan warna yang telah dibuat oleh si suami. Ada tanda-tanda perselisihan pendapat dan citarasa di situ.

Disebabkan pelanggan agak ramai, saya membiarkan semua orang dengan keperluan masing-masing. Saya tidak ada apa-apa yang nak dikejar. Isteri pun masih outstation…balik rumah awal pun, bukannya dapat makan nasik pun. Saya mendekatkan diri ke kaunter…

Suami : Awak sekali ni boleh tak ikut jer keputusan abang. Kita pilih warna untuk bahagian dalam yang earth tone dan jenis glossy. Nanti kalau kotor senang nak cuci.
Isteri : Alaaa bang. earth tone tu warna dah biasa.
Suami : Sudah…sudah. Malas nak bertekak dengan awak. Ikut jer cakap Abang. Dah lebih 1/2 jam kita kat sini. Berapa kali nak tukar warna ni??

Ingin sahaja saya menyampuk. Kalaulah saya boleh menyampuk, mungkin ini yang saya nak cakapkan…

Read the rest of this entry

Advertisements

Suami dan Pasar


Golongan Suami d.Pasarian : Mana Satu Suami Anda….(Atau..Mana Satu Diri Kita Wahai Golongan Suami)

Aktiviti pergi ke pasar basah atau pasar awam untuk berbelanja merupakan antara aktiviti paling menyeronokkan bagi sebahagian daripada lelaki yang bergelar suami tetapi mungkin juga aktiviti yang paling merimaskan bagi segolongan suami yang lain. Ini semua bergantung kepada didikan, pengalaman hidup, tanggungjawab dan tujuan.

Pasar
Berikut merupakan antara golongan lelaki bergelar suami yang ada d.Pasarian…

1. Suamiku…Idaman Malaya

Suami begini akan ke pasar untuk berbelanja tanpa perlu menyusahkan isterinya. Dia mahir berbelanja dan dia juga yang menentukan apa yang patut dibeli dan sebaliknya. Dia juga yang menentukan apa menu pilihan yang akan dimasak oleh isterinya untuk hidangan sarapan pagi, makan tengahari atau malam untuk beberapa hari yang seterusya. Sesekali sekiranya dirasakan perlu, si isteri juga boleh memberi pandangan dan meminta si suami membeli barangan keperluan dapur mengikut keperluan si isteri tetapi dalam banyak keadaan, suami yang akan memberi kata putus. Si isteri diminta memberi lebih tumpuan kepada kerja-kerja rumah yang lain khususnya dari aspek keperluan anak-anak dan sebagainya.

2. Suamiku…Pencetus Ummah

Suami sebegini akan seboleh mungkin cuba membantu isterinya walaupun pengetahuannya tentang urusan dapur tidak setinggi mana. Apabila diminta membeli ikan kembung misalnya, mungkin yang dibawa balik ialah ikan tongkol yang perutnya buncit. Apabila yang diminta ialah lengkuas, yang dibawa balik mungkin halia. Tetapi atas faktor ketidakmampuan untuk pergi ke pasar bersama-sama dengan si isteri (ada anak kecil di rumah misalnya yang perlu dijaga), si suami perlu ke pasar secara sendiri. Suami begini biasanya mudah dikenali. Di tangannya ada kepingan kertas (atau handphone) yang mengandungi senarai apa yang perlu dibeli…tulisan si isteri. Dia akan membeli mengikut arahan spesifik apa yang ditulis atau diminta oleh si isteri tanpa sedikit pun berusaha meletakkan kreativitinya sendiri untuk mengubahsuai mengikut keadaan atau keperluan semasa. Golongan suami yang begini akan mudah marah sekiranya tiba-tiba si isteri menyalahkan mereka kerana tidak membeli sesuatu yang tidak ada ada dalam senarai

Isteri : Alaaa…abang ayamnya mana ?? Tak ada beli ker..??
Suami : Errr..errr…awak ada tulis tak tadi…??
Isteri : Laaa..abang yang kata nak makan nasi ayam hari ni. Yang saya pesan suruh beli tu ialah bahan sampingannya…kentang, daun salad, tomato…
Suami : Ya lah..tapi awak tak tulis pun suruh beli ayam..??
Isteri : Abis tu..nak makan nasi ayam. Takkanlah itu pun nak kena tulis. Takkanlah nak beli kambing lak..???
Suami : Ya lah…saya beli apa yang awak pesan. Awak tak tulis, manalah saya nak ingat semuanya..!!!!
Isteri : Habis tu…nak buat macam mana ni…?
Suami : Cancel nasi ayam…kita makan kentang cicah salad jer hari ni. Malaslah saya nak keluar lagi. Lain kali…tulis…!!!!!

Read the rest of this entry

Antara Kita dan Mereka


Minggu lalu, selepas selesai seorang saudara dari Myanmar yang biasa datang memotong rumput dan membersihkan kawasan rumah, saya menunjukkan kepadanya sekotak t-shirt lama milik saya dan bertanya sama ada dia mahukannya atau tidak. Sudah lama beberapa kotak pakaian lama tersebut terperuk dalam stor, tak sempat untuk diagihkan ke tempat yang sepatutnya.

Tanpa membuka, memeriksa isi kotak, dia terus menyambutnya dengan gembira. Alhamdulillah. Kurang sudah sekotak dan sekurang-kurangnya pakaian lama tersebut boleh digunakan oleh orang yang lebih memerlukannya. Sudah lama saya perhatikan pakaian yang dipakainya adalah pakaian terpakai yang sudah lusuh dan tidak begitu sesuai saiznya.

Petang tadi, loceng rumah berbunyi. Bila dijenguk, kelihatan seorang lelaki bermotosikal, berkemeja lengan panjang, kemas berdiri di hadapan pagar. Aiseh…salesman apa pulak ni. Saya cuma menunjukkan isyarat tangan dari jauh menunjukkan tidak mahu apa juga yang dijual atau apa juga servis yang ditawarkan.

Tiba-tiba, baru saya perasan..lelaki itu bukannya salesman, tetapi pekerja Myanmar yang biasa datang membersihkan kawasan rumah saya. Saya membuka pintu pagar…

Dengan tersengih-sengih macam kerang separuh masak, dia berkata:

Dia : Abang..ini saya. Baju, seluar abang kasi…cantik. (Katanya sepatah-sepatah).

Nampak jelas seluar lama saya yang dipakainya itu agak besar untuk pinggangnya yang agak kecil. Kelihatan tali pinggang plastik yang dipakai menjerut pinggangnya. Kaki seluar juga kelihatan sedikit berlipat. Ia dipadankan dengan sehelai kemeja berlengan panjang bewarna kuning muda selembut bayu. Bahagian tangannya dilipat sedikit. Memang jauh berbeza dengan penampilan biasanya.

Mak aiiii. Kata hati saya. Salah kotak ke yang saya serahkan pada budak ni. Rasanya, yang diberikan ialah kotak yang mengandungi t-shirt lama, dan bukannya kotak kemeja dan seluar kerja lama. Adoiii.

Saya : Ehhhbanyak hensem. Mahu pergi mana? Kerja ke?
Dia : Kerja? Haa haa. Pakai cantik apa guna kerja juga? Mahu pergi town. Jalan-jalan. Happy. Baju, seluarbanyakabang kasi.
Saya : Oooo. Sudah pandai pergi town. Haa haa.
Dia : Haa haa. OK Abang. Saya pergi dulu. Datang sini…utk tunjuk sama abang dan kata terima kasih juga.

Dan saya memandangnya pergi. Tak pernah nampak budak muda ini begitu. Selalunya datang dalam keadaan kotor, tidak terurus, dan biasanya kepenatan. Hari ini nampak bersih, berseri dan begitu ceria. Gigi putihnya juga jelas kelihatan tersusun rapi kerana senyumannya menguntum kekal sepanjang masa.

Saya terus bergegas masuk ke dalam rumah semula. Membuka kotak-kotak pakaian lama dan menyemak isi dalamnya. Adoiiii. Betullah. Tersalah bagi kotak. Bukannya kotak t-shirt yang saya berikan kepadanya, sebaliknya terberikan kotak pakaian pejabat. Haa haa. Lantaklah kawan. Berseluar slack dan berkemeja lengan panjang pelbagai jenamalah ko silih berganti nanti. Asalkan jangan digunakan semasa pergi dari rumah ke rumah untuk menawarkan servis memotong rumput dengan berpakaian begitu..sudahlah….haru nanti…hee hee.

Sesuatu yang tidak begitu berguna atau berharga lagi kepada kita, mungkin merupakan sesuatu yang amat bermakna kepada yang lain. Sesuatu yang biasa kepada kita, mungkin adalah suatu kemewahan untuk mereka.

Hati tiba-tiba terasa hiba dan insaf. Bersyukur dengan nikmat hidup yang telah terlalu banyak diberikan olehNya….tiada apa lagi yang perlu dipinta, hanya redha dan keampunan semata-mata…

 

Drama Melayu vs Kasihnya Ibu


Sedang menonton drama melayu mengisahkan pengorbanan seorang ibu yang bersusah-payah membesarkan anaknya dalam serba kepayahan dan seterusnya menguruskan anaknya yang ingin belajar ke luar negara (dan tak perlu tengok sampai habis pun drama ni kerana boleh dijangka akhir jalan ceritanya nanti…anak ini mesti derhaka, lupakan ibu, akhirnya…ibu itu meninggal dunia dalam keadaan kecewa…anak itu akan insaf, atau kalau tidak…akan dilanggar kereta, kena penyakit kanser atau gila di muka tangga atau tanah kubur)....tapi itu bukan isunya. Isunya sekarang…tiba-tiba saya teringatkan kisah arwah ibu saya yang dahulu juga begitu beria-ia memujuk saya untuk rajin-rajin belajar sampai ke luar negara.

Dan setiap kali juga saya menjawab dengan jawapan yang sama:

Saya : Mak jangan risaulah…mesti boleh punya. Mak tengoklahlah nanti, bila besar…Orang mesti dapat belajar sampai ke oversea.
Mak : Ya lah tu. Belajarnya malas, tak pernahnya buat kerja bukan last minute. Asyik main, tengok TV ajer…ada hati nak ke luar negeri.
Saya : Jangan risaulah mak. Dah memang buat macam mana pun, memang Orang akan pergi luar negerilah. Confirm. Tak boleh tidak dah.

Ya…sejak kecil, dari sekolah rendah lagi saya memang betul-betul yakin saya akan berjaya sambung belajar ke luar negara. Walaupun saya bukan dalam kategori pelajar cemerlang kerana saya agak malas orangnya dan suka buat kerja last minute (yuppp…contohnya; saya hanya pulun study untuk SPM hanya 2 minggu terakhir sebelum bermulanya SPM…huhuhu).

Mengapa saya begitu yakin?? Kerana…ishhh…sibuk ajerlah..korang memang tak ada kerja, suka menyibuk hal orang. Kalau tak, tak akanlah masih membaca status panjang ini kan? tak ada masa depan sungguh. Hee hee. Dengar dialog ni seterusnya:

Mak : Yang kamu yakin sangat ni mengapa?
Saya : Tengok tapak kakilah mak.
Mak : Apa halnya dengan tapak kaki kamu tu?
Saya : (sambil menunjukkan tapak kaki saya, ada tahi lalat jelas 1200 megapiksel disitu) – Mak yang kata dahulu, anak mak ni akan berjalan jauh sampai ke luar negeri untuk belajar sebab ada tahi lalat kat tapak kaki kanan ni.
Mak : Ya lah tu. Jangan itu pulak yang kamu jadikan alasan. Tak bolehlah berserah saja sayang oiii. Kenalah usaha, kenalah rajin belajar. Kita orang susah Mie, kami tak ada harta benda yang nak ditinggalkan nanti. Pelajaran tu ajerlah
Saya : Orang tahulah. Mak jangan risau OK. Mak tunggu ajer. Nanti Orang belajar tinggi-tinggi sampai oversea, balik nanti kemudian cari kerja pangkat tinggi, nanti Orang belikan mak, ayah rumah batu, gelang emas sampai ke siku.
Mak : Bukan itu yang kami nak. Kamu doakan kami masa kami dah tak ada nanti pun cukuplah.

Yupppp….memang saya yakin gila, bukan yakin sikit-sikit dengan tahi lalat di tapak kaki itu. Maklumlah masa tu kecil lagi..mak dah selalu cakap pasal tahi lalat tu. Walaupun tujuannya mungkin untuk tujuan motivasi, tetapi..ya lah, masa tu kecil lagi…kita percaya sungguh-sungguhlah…huhuhu. Kalau tak dengar, nanti jadi anak derhakalah pula. Walaupun mak dan ayah tidak berpelajaran tinggi, tetapi mereka amat mementingkan pelajaran anak-anak. Kami tak dibenarkan keluar malam, tidak dibenarkan lepas bebas macam anak-anak jiran tetangga yang lain, nak tengok wayang pun jangan harap….kecuali kalau masa dapat tiket free di sekolah semasa musim perayaan atau hari kemerdekaan…itu pun main curi-curi keluar.

Dan..alhamdulillah. Dengan berkat doa orang tua, saya berjaya juga belajar sampai ke luar negara. Sempatlah juga menggembirakan hatinya, menabur jasa membalas pengorbanan ibu walaupun tak lama. Ayah meninggal dunia semasa saya berada di tahun akhir pengajian di peringkat sarjana muda, mak pula meninggal dunia pada tahun 2005…lebih kurang 7 tahun selepas saya balik dari belajar di luar negara. Sempatlah juga dia melihat saya konvo sampai ke Phd…(walaupun dia tak tahu sebenarnya mengapa perlu belajar sampai ke PhD…kan ke dah belajar di luar negeri itu lebih tinggi…?? hee hee….mak..mak…apa nak buat..tahi lalat di kaki masa tu masih belum pudar warnanya lagi)

Teringat lagi kata-kata saya kepada mak sebelum berangkat terbang untuk belajar ke luar negara dahulunya…

Saya : Kan mak…kan Orang dah kata. Jangan risau..mesti dapat belajar sampai oversea. Tengok tapak kakilah. Hee hee…

dan mak hanya tersenyum bangga…

Dan…kenangan itu, senyuman itu kekal terpahat di dalam jiwa, mengikat jati diri untuk berpijak di bumi nyata. Seorang anak kampung yang serba sederhana dari segi kemewahan hidup tetapi dilimpahi kasih-sayang sehingga ke penghujung nyawanya…terima kasih mak, ayah…

Al-fatihah untuk mak dan ayah. Semoga mereka berdua tenang di sana. Memang betul kata mak…harta tak akan bawa kita ke mana…..hanya doa yang mengiringi setiap kali selepas solat dan juga setiap kali hati dipalu dengan kenangan yang lalu…

Update : Drama melayu tadi tu dah habis tayangannya. Kan betul saya cakap. Endingnyamaknya meninggal dunia. Anak tu tak sempat mohon maaf…dilanggar kereta semasa bergegas nak balik ke kampung untuk memohon keampunan dari ibu dan akhirnya berkerusi roda memohon ampun di batu nesan kubur si ibu…siap berguling-guling lagi jatuhnya. Konon nak bagi orang sedihlah tu…ciss…gelak lagi adalah dibuatnya…so cliche…sama kategori dengan ending cerita Tanah Kubur….

Dan kepada yang masih beribu, berbapa…janganlah terlalu khusyuk mengejar dunia, sibuk dengan kekalutan dunia kerjaya atau keasyikan bersama keluarga milik sendiri sahaja. Ingatlah mereka sama. Ingatlah kenangan silam…di kala kita hanya ada mereka..di kala kita masih tidak ada isteri/suami atau anak-anak milik sendiri. Ingatlah juga…masa semakin suntuk. Bila-bila masa sahaja mereka boleh dijemput pergi. Adakah kita berpuas hati dengan talian hayat yang dibuat seminggu atau sebulan sekali atau pertemuan setahun 3, 4 kali di kala perayaan atau cuti sekolah menjengukkan diri….

Kasihnya Ibu

Kasihnya Ibu

tanpa merekatiada kita….
tanpa kita….mereka juga tidak ada apa-apa…
baliklah…telefonlah…bertanyakan khabar
menghantar berita, membisikkan cerita…
peluklah mereka, dakaplah mereka…
usaplah pipi mereka
ciumlah dahi mereka

kerana satu hari nanti….
kita hanya ada kenangan….

kenangan yang pasti mengusik jiwa..
Al-fatihah

Bahayanya Kejujuran dalam Rumahtangga


Ada yang berkata, salah satu elemen penting dalam menentukan keharmonian sebuah rumahtangga ialah kejujuran. Saya bangkang. Kejujuran amat merbahaya dan ianya merupakan salah satu faktor yang boleh menganggu keharmonian sesebuah rumah tangga. Lihat..ehhh maksud saya…baca contoh-contoh senario yang berikut:

KejujuranSenario 1
Di meja makan…

Isteri : Abang….sedap tak?
Suami : Hmmmm….
Isteri : Apa yang hmmmmm nya.? Sedap tak saya masak hari ni?
Suami : Hmmm…gulai ni masin sikitlah Ayang (Jujur)
Isteri : Masin ? (Sambil merasa gulai yang dikatakan masin itu). Mana ada masin…lidah abang tu jer. Lain kali tak nak masak gulai ni dah. Abang masaklah sendiri (merajuk).

Kejujuran – tengok tu…bukan ke menganggu keharmonian rumah tangga?

Senario 2
Di depan TV…menonton drama

Isteri : ehhh sejak bila lak abang minat nonton drama melayu ni?
Suami : ntah..macam best lak ceritanya..
Isteri : ke abang suka tengok heroinnya?
Suami : haah…OK juga dia berlakon. Cantik tapi OK taklah macam kayu sangat. Siapa namanya ya?
Isteri : Izara Aishah. Cantik? Mulalah tu…(mula nak merajuk). Antara saya dengan Izara Aishah tu…siapa yang lagi cantik?
Suami : Ishhh awak ni. Soalan yang tak logik untuk ditanya.
Isteri : Hee hee…cakaplah siapa yang lagi cantik di mata abang?
Suami : ishhh…mestilah dia lagi cantik. Nama pun heroin. Tak logiklah awak ni (Jujur)
Isteri : (Terus mengambil remote TV, off TV dan masuk bilik…merajuk….)

Kejujuran – sekali lagi menganggu keharmonian rumah tangga..

Read the rest of this entry

Jom Mengumpat Semasa Minum Pagi


Baru balik minum pagi bersama seorang rakan…dan dia begitu sopan berkata-kata di sepanjang aktiviti makan-minum kami. Cerita semua yang baik-baik sahaja…sedangkan selalunya itu bukan perangai dia yang sebenarnya. Sebaik sahaja masuk ke dalam kereta dia mula kembali kepada keadaan asal (suka marah-marah, bercerita hal orang, mengalahkan gaya apek jual tilam lama tukar baru dari dalam lori tu). Saya merasa agak pelik dan bertanya:

Saya : Wei Longkai (bukan nama sebenar)…ko ni apa hal…??
Dia : Hal apa pulaknya…
Saya : Aku ingat ko dah insaf…dah kembali ke pangkal jalan. Tak mengumpat orang dah, tak menyalahkan satu dunia lagi….
Dia : Hee hee…belum lagi boss. Belum sampai seru…selagi dunia keliling kita camgini, aku akan terus berkata-kata ketidakpuasan hati aku.
Saya : Abis tu…tadi masa makan bukan main lagi sopannya..?? Aku ingatkan buang tebiat ke apa….
Dia : Oooo..yang itu…haaaa….ini aku nak cerita apa yang aku baca kat Internet tadi sebelum masuk office…
Saya : Apa dia…????

Read the rest of this entry

Jelajah.Pantai.Timur 02 : Terengganu Bersatu


Ini merupakan kesinambungan daripada komik bergambar episod Jelajah Pantai Timur pada tahun 2010 yang lalu…terperuk di dalam Facebook sejak sekian lama dan telah mula dipindahkan ke dalam bentuk blog sejak setahun yang lalu tetapi baru hari ini (tahun 2013), barulah berkesempatan untuk menyelesaikan kerja tidak berfaedah ini yang masih tertungggak.

Episod pertama boleh baca di sini : Jelajah Pantai Timur 01 : From Pekasam Gi Budu (Kelantan)

Dari Kelantan kami terus bergerak ke Terengganu pula. Dah tak berapa nak ingat apa yang berlaku…so tengok gambar jerlah ya. Malaslah pula nak menulis. Nak gi ke dapur bantu tengok cik isteri masak di hari Sabtu ni…lagi bagus

Seperi biasa co-pilot saya sentiasa siap sedia dengan perancangan ad-hoc dan spontannya

Dan seperti biasa….ada kalanya lebih seronok menjelajah secara menkhinzir buta. Tiada arah tujuan yang spesifik, tiada hotel tertentu yang ditempah bagi tujuan penginapan. Menginaplah kami di mana sahaja hotel pertama yang sedap mata memandang lokasi dan rupa parasnya di mata kami.

Memulakan sesi merayau di sekitar bandar Terengganu

Read the rest of this entry

Cuti-cuti : Golden Palm Tree Resort


Selepas lebih 2 bulan cik isteri bertukar ke tempat kerja baru yang tahap stressnya lebih tinggi…tibalah masa dia dibawa berehat dan bercuti….sekadar untuk merehatkan minda dan hati yang bercelaru.

Puas berfikir…ke mana arah tuju kali ini. Desaru? Melaka? PD? Ya lah…itu sahaja kawasan laut yang terdekat bagi golongan orang-orang seperti kami yang malas untuk memenatkan diri untuk bergerak terlalu jauh dari JB. Akhirnya…destinasi yang menarik hati kali ini ialah resort yang bentuknya seperti pohon kelapa sawit…jauh sedikit menuju ke arah negeri Sayangi Selangor, Yakini BN….ehhh…sorry…terngiang-ngiang pula lagu tu bila kerap sangat terdengar di telinga sejak akhir-akhir ini.

Resort berbentuk kelapa sawit ini lebih indah daripada pokok kelapa sawit itu sendiri

Resort berbentuk kelapa sawit ini lebih indah daripada pokok kelapa sawit itu sendiri

Yuppp…cantik kan? Reka letak chalet atau villa airnya membentuk sepohon pokok kelapa sawit. Ada 8 dahan pokok kesemuanya. Reka bentuknya hampir menyerupai “pulau” kelapa sawit yang terkenal di Dubai tu. Nama resort ini ialah Golden Palm Tree Iconic Resort & SPA. Ada kalanya orang panggil Sepang Gold Coast sahaja memandangkan ianya terletak di Bagan Lalang, Sepang. Difahamkan tidak lama lagi, namanya akan bertukar kepada Aviani Golden Palm Resort & Spa…biasalah…keperluan perniagaan agaknya.

Terdapat beberapa jenis villa yang disediakan bergantung kepada tahap kemampuan kita mengeluarkan belanja dan juga jumlah ahli keluarga yang ingin kita sumbatkan bersama di dalam satu villa. Yang paling kecil bersaiz kira-kira 500 kaki persegi sehinggalah kepada villa (penthouse) 3 bilik tidur bersaiz kira-kira 2 000 kaki persegi, siap dengan jakuzi lagi.

Harga? Dah agak dah mesti nak tahu senarai harganya kan? Pemalas betul…Pergilah laman web resort tu, semuanya ada di sana. Harganya berubah-ubah ikut musim tetapi anggarannya bagi villa paling murah ialah kira-kira RM740 dan yang paling mahal mencecah sehingga RM3.5k semalam. Berikut merupakan contoh anggaran harga bagi setiap villa bagi tempahan hujung minggu.

Anggaran harga semalam di hujung minggu

Anggaran harga semalam di hujung minggu

Read the rest of this entry

Pengalaman Umrah – Suatu Ibadah Ikut-ikutan


Bila terniat dan terpanggil sahaja untuk saya dan isteri menunaikan umrah, antara soalan utama yang bermain difikiran kami ialah…

  • Macam mana nak buat umrah ni?
  • Banyak ke doa dan bacaan yang perlu dihafal?
  • Macam mana nak jaga wuduk, orang ramai gila…confirm akan tersentuh juga khususnya semasa tawaf. ?
  • Dah bersediakah kami dari segi emosi, hati, perasaan selain dari kesediaan dari segi fizikal dan kesihatan.
  • Betul ke masa ihram..orang lelaki memang tak boleh pakai seluar dalam langsung..?? Ayark…

Bila berbual dengan beberapa orang yang pernah menunaikan umrah, pelbagai pandangan yang berbeza yang diterima. Ada yang mengatakan persediaan memang perlu rapi kerana ibadah ini walaupun nampak mudah tetapi memerlukan pengetahuan yang mendalam khususnya tentang rukun umrah dan wajib umrah.

Ada juga yang mengatakan tak perlu risau apa-apa pun sebab umrah ni senang sangat. Ikut sahaja apa yang orang lain buat. Kalau dapat ustaz pembimbing (mutawif) yang bagus, semuanya dia akan tunjukkan, doa masa tawaf atau saie’ pun dia yang bacakan, kita aminkan sahaja. Ustaz angkat tangan lambai Kaabah, kita pun angkatlah juga. Hmmmm…senang macam masak lemak sos kacang letak mayonis sungguhlah kalau begitu.

Read the rest of this entry

Travelogue Umrah 02 – Raudhah@Masjid Nabawi


Rasulullah SAW bersabda “Antara kamarku dan mimbarku terletak satu bahagian dari taman syurga” Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim.

Sebilangan besar para ulama mempercayai tempat yang dikatakan itu adalah Raudhah yang mana sekarang ini terletak di dalam Masjid Nabawi. Masjid Nabawi merupakan masjid kedua dibina oleh Nabi Muhammad SAW selepas Masjid Qubah yang terletak di antara Madinah dan Mekah. Mendirikan solat di Masjid Nabawi dikatakan akan memperoleh 1,000 ganda pahala berbanding di masjid-masjid lain kecuali di Masjidil Haram yang memperoleh 100,000 ganda pahala.

Kalau dah nampak payung gergasi begini..maksudnya kita telah berada di dataran luar Masjid Nabawi

Kalau dah nampak payung gergasi begini..maksudnya kita telah berada di dataran luar Masjid Nabawi. (Payung gergasi yang di belakang tu ya. Yang dihadapan tu gergasi macho)

Hari kedua kami di Madinah, mengikut aturcara awal yang dirancang, terdapat 2 orang mutawif yang akan membantu kami yang pertama kali menunaikan umrah. Seorang ustaz yang akan membantu kaum lelaki dan seorang ustazah yang akan memberi bimbingan kepada kaum wanita.

Perancangan awalnya pagi itu, sekitar jam 10am kami akan sama-sama bergerak ke Raudhah, seteruskan ke makam Rasulullah SAW dan makam dua sahabat baginda iaitu Sayidina Abu Bakar R.A dan Sayidina Umar R.A sebelum menziarahi makam para sahabat, ahli keluarga Rasulullah SAW dan lain-lain di perkuburan Baqi. Walau bagaimanapun atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan ustaz yang akan mengiringi kami hanya boleh datang selepas Isyak. Kaum wanita pula, alhamdulillah, mereka mula bergerak menuju ke Raudhah bersama seorang ustazah pengiring lebih awal lagi kerana waktu ziarah untuk kaum wanita ke Raudhah adalah terhad berbanding dengan kaum lelaki (terbuka 24 jam sehari).

Read the rest of this entry

%d bloggers like this: