Blog Archives

Hormati Pasangan Masing-Masing


On the way nak ke office tadi pagi bersama puan roomate, singgah sebentar di sebuah gerai untuk mengalas perut dengan kalori dan lemak tepu secukup rasa. Tidak lama kemudian, masuk sepasang suami isteri dalam lingkungan usia lewat 50-an bersama dengan seorang anak remaja mereka.

Si suami terus berhenti dan duduk di sebuah meja yang ada seorang lelaki lain, rakan beliau barangkali dan terus berbual mesra.

Si isteri dan si anak terus masuk ke dalam gerai untuk memilih makanan. Melihat si suami masih tidak berganjak dari tempat duduk, si isteri menegur dari jauh:

Isteri: “Abang..nak makan apa…?? Nak saya ambilkan?”

dan jawab suami :

Suami : “Yang ko sibuk aku nak makan apa tu apahal ? Ko ambik jerlah apa yang ko nak makan, aku tahulah apa aku nak makan nanti…”

dan si isteri terus buat tak tahu, seolah-olah tidak mendengar apa yang diucapkan oleh si suami dan meneruskan aktiviti memilih makanan (mengelakkan rasa malu barangkali kerana ditengking sebegitu di khalayak ramai).

dan hati saya terus berkata : adakah rasa cinta, kasih sayang, persefahaman, hormat seorang suami kepada isterinya (dan begitu juga sebaliknya) adalah berkadar songsang dengan usia perkahwinan yang semakin meningkat ? Bagaimana boleh kita terfikir untuk meluahkan kata-kata yang kasar (dan biadap) kepada pasangan hidup kita, amanah kita, tanggungjawab kita…yang sama-sama mengharungi suka-duka kehidupan mungkin lebih daripada separuh usia kehidupan kita…??

dan saya terus berkata pada roomate saya yang sedang tunduk…khusyuk menghirup, menghabiskan kuah meehoon sotonya..

Saya : “Awak…kalau kita dah tua nanti..kita jangan jadi camgitu ya. Walaupun awak mungkin masa tu makin kerepot, bulat, bongkok 3…abang tak kisah..”
Dia : “Jadi macam mana..?? apanya ? tak faham…” (sambil terus menghirup kuah sotonya itu…kepala pun tak diangkat untuk memandang suaminya yang hensem terutamanya di pagi hari Jumaat).

Huh…dasar orang perempuan. Kalau dapat makan….apa yang berlaku di sekeliling, semua pun tak sedar…..itu belum tua lagi tu. Kalau dah tua macam kakak yang tadi tu…lagilah parah. Mendengar pun tidak nanti. Manalah suami tak marah….

Ni yang rasa nak marah ni….hee hee

ps : sayangilah pasangan masing-masing seperti mana kita menyayangi diri kita sendiri. Hormati dan layanlah mereka seperti mana kita inginkan mereka melayan dan menghormati kita…

Ikut Sahaja Pilihan Isteri


Ikut Sahaja Pilihan Isteri…Itu Lebih Selamat Untuk Kita (Merancang Strategi)


Balik dari pejabat tadi, singgah sebentar di kedai cat. Ada projek yang ingin diuruskan. Kedai agak ramai orang, dan di kaunter kelihatan sepasang suami isteri, muda dan seorang anak kecil yang sedang merengek-rengek..sama ada inginkan susu, kepanasan ataupun mungkin saja jer…dah itu naluri seorang kanak-kanak kecil…

Kelihatannya mereka sedang membelek panduan kod warna cat yang disediakan di kaunter. Kedengarannya juga suara si suami yang agak tegas dan suara si isteri yang bunyinya kelihatan tidak bermaya seolah-olah tidak puas hati dengan pilihan warna yang telah dibuat oleh si suami. Ada tanda-tanda perselisihan pendapat dan citarasa di situ.

Disebabkan pelanggan agak ramai, saya membiarkan semua orang dengan keperluan masing-masing. Saya tidak ada apa-apa yang nak dikejar. Isteri pun masih outstation…balik rumah awal pun, bukannya dapat makan nasik pun. Saya mendekatkan diri ke kaunter…

Suami : Awak sekali ni boleh tak ikut jer keputusan abang. Kita pilih warna untuk bahagian dalam yang earth tone dan jenis glossy. Nanti kalau kotor senang nak cuci.
Isteri : Alaaa bang. earth tone tu warna dah biasa.
Suami : Sudah…sudah. Malas nak bertekak dengan awak. Ikut jer cakap Abang. Dah lebih 1/2 jam kita kat sini. Berapa kali nak tukar warna ni??

Ingin sahaja saya menyampuk. Kalaulah saya boleh menyampuk, mungkin ini yang saya nak cakapkan…

Read the rest of this entry

Suami dan Pasar


Golongan Suami d.Pasarian : Mana Satu Suami Anda….(Atau..Mana Satu Diri Kita Wahai Golongan Suami)

Aktiviti pergi ke pasar basah atau pasar awam untuk berbelanja merupakan antara aktiviti paling menyeronokkan bagi sebahagian daripada lelaki yang bergelar suami tetapi mungkin juga aktiviti yang paling merimaskan bagi segolongan suami yang lain. Ini semua bergantung kepada didikan, pengalaman hidup, tanggungjawab dan tujuan.

Pasar
Berikut merupakan antara golongan lelaki bergelar suami yang ada d.Pasarian…

1. Suamiku…Idaman Malaya

Suami begini akan ke pasar untuk berbelanja tanpa perlu menyusahkan isterinya. Dia mahir berbelanja dan dia juga yang menentukan apa yang patut dibeli dan sebaliknya. Dia juga yang menentukan apa menu pilihan yang akan dimasak oleh isterinya untuk hidangan sarapan pagi, makan tengahari atau malam untuk beberapa hari yang seterusya. Sesekali sekiranya dirasakan perlu, si isteri juga boleh memberi pandangan dan meminta si suami membeli barangan keperluan dapur mengikut keperluan si isteri tetapi dalam banyak keadaan, suami yang akan memberi kata putus. Si isteri diminta memberi lebih tumpuan kepada kerja-kerja rumah yang lain khususnya dari aspek keperluan anak-anak dan sebagainya.

2. Suamiku…Pencetus Ummah

Suami sebegini akan seboleh mungkin cuba membantu isterinya walaupun pengetahuannya tentang urusan dapur tidak setinggi mana. Apabila diminta membeli ikan kembung misalnya, mungkin yang dibawa balik ialah ikan tongkol yang perutnya buncit. Apabila yang diminta ialah lengkuas, yang dibawa balik mungkin halia. Tetapi atas faktor ketidakmampuan untuk pergi ke pasar bersama-sama dengan si isteri (ada anak kecil di rumah misalnya yang perlu dijaga), si suami perlu ke pasar secara sendiri. Suami begini biasanya mudah dikenali. Di tangannya ada kepingan kertas (atau handphone) yang mengandungi senarai apa yang perlu dibeli…tulisan si isteri. Dia akan membeli mengikut arahan spesifik apa yang ditulis atau diminta oleh si isteri tanpa sedikit pun berusaha meletakkan kreativitinya sendiri untuk mengubahsuai mengikut keadaan atau keperluan semasa. Golongan suami yang begini akan mudah marah sekiranya tiba-tiba si isteri menyalahkan mereka kerana tidak membeli sesuatu yang tidak ada ada dalam senarai

Isteri : Alaaa…abang ayamnya mana ?? Tak ada beli ker..??
Suami : Errr..errr…awak ada tulis tak tadi…??
Isteri : Laaa..abang yang kata nak makan nasi ayam hari ni. Yang saya pesan suruh beli tu ialah bahan sampingannya…kentang, daun salad, tomato…
Suami : Ya lah..tapi awak tak tulis pun suruh beli ayam..??
Isteri : Abis tu..nak makan nasi ayam. Takkanlah itu pun nak kena tulis. Takkanlah nak beli kambing lak..???
Suami : Ya lah…saya beli apa yang awak pesan. Awak tak tulis, manalah saya nak ingat semuanya..!!!!
Isteri : Habis tu…nak buat macam mana ni…?
Suami : Cancel nasi ayam…kita makan kentang cicah salad jer hari ni. Malaslah saya nak keluar lagi. Lain kali…tulis…!!!!!

Read the rest of this entry

Bahayanya Kejujuran dalam Rumahtangga


Ada yang berkata, salah satu elemen penting dalam menentukan keharmonian sebuah rumahtangga ialah kejujuran. Saya bangkang. Kejujuran amat merbahaya dan ianya merupakan salah satu faktor yang boleh menganggu keharmonian sesebuah rumah tangga. Lihat..ehhh maksud saya…baca contoh-contoh senario yang berikut:

KejujuranSenario 1
Di meja makan…

Isteri : Abang….sedap tak?
Suami : Hmmmm….
Isteri : Apa yang hmmmmm nya.? Sedap tak saya masak hari ni?
Suami : Hmmm…gulai ni masin sikitlah Ayang (Jujur)
Isteri : Masin ? (Sambil merasa gulai yang dikatakan masin itu). Mana ada masin…lidah abang tu jer. Lain kali tak nak masak gulai ni dah. Abang masaklah sendiri (merajuk).

Kejujuran – tengok tu…bukan ke menganggu keharmonian rumah tangga?

Senario 2
Di depan TV…menonton drama

Isteri : ehhh sejak bila lak abang minat nonton drama melayu ni?
Suami : ntah..macam best lak ceritanya..
Isteri : ke abang suka tengok heroinnya?
Suami : haah…OK juga dia berlakon. Cantik tapi OK taklah macam kayu sangat. Siapa namanya ya?
Isteri : Izara Aishah. Cantik? Mulalah tu…(mula nak merajuk). Antara saya dengan Izara Aishah tu…siapa yang lagi cantik?
Suami : Ishhh awak ni. Soalan yang tak logik untuk ditanya.
Isteri : Hee hee…cakaplah siapa yang lagi cantik di mata abang?
Suami : ishhh…mestilah dia lagi cantik. Nama pun heroin. Tak logiklah awak ni (Jujur)
Isteri : (Terus mengambil remote TV, off TV dan masuk bilik…merajuk….)

Kejujuran – sekali lagi menganggu keharmonian rumah tangga..

Read the rest of this entry

%d bloggers like this: