Blog Archives

Pengalaman Umrah – Suatu Ibadah Ikut-ikutan


Bila terniat dan terpanggil sahaja untuk saya dan isteri menunaikan umrah, antara soalan utama yang bermain difikiran kami ialah…

  • Macam mana nak buat umrah ni?
  • Banyak ke doa dan bacaan yang perlu dihafal?
  • Macam mana nak jaga wuduk, orang ramai gila…confirm akan tersentuh juga khususnya semasa tawaf. ?
  • Dah bersediakah kami dari segi emosi, hati, perasaan selain dari kesediaan dari segi fizikal dan kesihatan.
  • Betul ke masa ihram..orang lelaki memang tak boleh pakai seluar dalam langsung..?? Ayark…

Bila berbual dengan beberapa orang yang pernah menunaikan umrah, pelbagai pandangan yang berbeza yang diterima. Ada yang mengatakan persediaan memang perlu rapi kerana ibadah ini walaupun nampak mudah tetapi memerlukan pengetahuan yang mendalam khususnya tentang rukun umrah dan wajib umrah.

Ada juga yang mengatakan tak perlu risau apa-apa pun sebab umrah ni senang sangat. Ikut sahaja apa yang orang lain buat. Kalau dapat ustaz pembimbing (mutawif) yang bagus, semuanya dia akan tunjukkan, doa masa tawaf atau saie’ pun dia yang bacakan, kita aminkan sahaja. Ustaz angkat tangan lambai Kaabah, kita pun angkatlah juga. Hmmmm…senang macam masak lemak sos kacang letak mayonis sungguhlah kalau begitu.

Read the rest of this entry

Advertisements

Travelogue Umrah 02 – Raudhah@Masjid Nabawi


Rasulullah SAW bersabda “Antara kamarku dan mimbarku terletak satu bahagian dari taman syurga” Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim.

Sebilangan besar para ulama mempercayai tempat yang dikatakan itu adalah Raudhah yang mana sekarang ini terletak di dalam Masjid Nabawi. Masjid Nabawi merupakan masjid kedua dibina oleh Nabi Muhammad SAW selepas Masjid Qubah yang terletak di antara Madinah dan Mekah. Mendirikan solat di Masjid Nabawi dikatakan akan memperoleh 1,000 ganda pahala berbanding di masjid-masjid lain kecuali di Masjidil Haram yang memperoleh 100,000 ganda pahala.

Kalau dah nampak payung gergasi begini..maksudnya kita telah berada di dataran luar Masjid Nabawi

Kalau dah nampak payung gergasi begini..maksudnya kita telah berada di dataran luar Masjid Nabawi. (Payung gergasi yang di belakang tu ya. Yang dihadapan tu gergasi macho)

Hari kedua kami di Madinah, mengikut aturcara awal yang dirancang, terdapat 2 orang mutawif yang akan membantu kami yang pertama kali menunaikan umrah. Seorang ustaz yang akan membantu kaum lelaki dan seorang ustazah yang akan memberi bimbingan kepada kaum wanita.

Perancangan awalnya pagi itu, sekitar jam 10am kami akan sama-sama bergerak ke Raudhah, seteruskan ke makam Rasulullah SAW dan makam dua sahabat baginda iaitu Sayidina Abu Bakar R.A dan Sayidina Umar R.A sebelum menziarahi makam para sahabat, ahli keluarga Rasulullah SAW dan lain-lain di perkuburan Baqi. Walau bagaimanapun atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan ustaz yang akan mengiringi kami hanya boleh datang selepas Isyak. Kaum wanita pula, alhamdulillah, mereka mula bergerak menuju ke Raudhah bersama seorang ustazah pengiring lebih awal lagi kerana waktu ziarah untuk kaum wanita ke Raudhah adalah terhad berbanding dengan kaum lelaki (terbuka 24 jam sehari).

Read the rest of this entry

Travelogue Umrah 01 – Dari KLIA ke Madinah


Saya difahamkan terdapat tiga cara utama bagaimana rakyat Malaysia pergi menunaikan umrah atau haji. Kita fokuskan kepada umrah ya.

  1. Dari Malaysia menuju ke Jeddah dan terus ke Mekah
  2. Dari Malaysia menuju ke Jeddah dan terus ke Madinah
  3. Dari Malaysia terus ke Madinah dan akhirnya ke Mekah (beberapa hari kemudiannya)

Ada juga yang mungkin masuk ke Mekah atau Madinah menerusi negara lain khususnya bagi sesiapa yang mengambil pakej umrah dan ziarah misalnya menerusi Spain, Mesir, Kaherah, Istanbul dan sebagainya.

Dari segi anggaran masa perjalanan pula, biasanya:

  1. Perjalanan menggunakan kapalterbang dari Malaysia ke Jeddah mengambil masa kira-kira 8 hingga 9 jam
  2. Perjalanan menggunakan bas dari Madinah ke Mekah mengambil masa kira-kira 7 hingga 8 jam
  3. Perjalanan menggunakan bas dari Mekah ke Jeddah biasanya mengambil masa kira-kira 2 hingga 3 jam

Perjalanan yang mana terbaik untuk kita…bergantung kepada pakej perjalanan yang ditempah, dan bergantung kepada citarasa masing-masing. Sewaktu saya dan isteri membuat tempahan untuk menunaikan umrah buat kali pertama tempohari kami sememangnya memejamkan mata untuk sebarang tawaran pakej umrah bersama ziarah. Walaupun tawaran yang dibuat sememangnya menarik dan dengan menambah sedikit sahaja duit lagi kita boleh melancong..opss…silap..menziarah negara-negara seperti Turki, Sepanyol, Mesir dan sebagainya. Tetapi kerana tidak mahu aktiviti ziarah ini menganggu tumpuan kami sebelum mahupun selepas ibadah umrah…maka kami hanya memberi tumpuan kepada pakej Umrah semata-mata.

Read the rest of this entry

Kisah Saya dan Jenazah


Salah satu pesanan ustaz yang saya baca daripada buku panduan umrah ialah jangan abaikan salah satu ibadah fardu kifayah yang utama sepanjang kita berada di Mekah dan Madinah iaitu solat jenazah. Setiap kali ada peluang semasa di Masjid Nabawi atau Masjidil Haram nanti, pastikan solat jenazah lebih diutamakan berbanding dengan solat sunat rawatib yang biasa kita amalkan setiap kali selepas solat fardu.

Semasa berada di Madinah, di Masjid Nabawi, saya telah bersedia untuk tujuan itu. Solat berjemaah kali pertama saya di masjid tersebut ialah solat subuh dan sebaik sahaja selesai solat subuh itu, terdengar laungan untuk melakukan solat jenazah. OK..good kata hati saya. Betul kata ustaz, memang peluang untuk menunaikan tanggungjawab fardu kifayah itu terbentang luas di sini.

Selepas waktu Zohor, sekali lagi solat jenazah dilakukan. Mak aiii kata hati saya. Ada orang meninggal lagi. Selepas waktu Asar, pun sama juga. Begitu juga selepas waktu Maghrib dan Isyak. Hari itu hari Isnin…ramainya orang yang meninggal di hari Isnin ini kata hati saya.

Read the rest of this entry

Kisah Saya dan Tapak Kaki


Salah satu elemen yang agak mencabar ramai orang yang pergi menunaikan umrah/haji ialah faktor cuaca yang agak panas dan kering. Kalau tidak kena gayanya, selain dari batuk, kulit kering dan gatal-gatal kita juga mudah demam, sakit tekak dan berdarah hidung dibuatnya (dengan izin Allah).

Beberapa panduan yang kami baca (dan seterusnya amalkan) bagi mengurangkan kesan-kesan akibat perubahan cuaca ini antaranya ialah :

  1. Elakkan mandi untuk sekurang-kurangnya untuk 1 atau 2 hari yang pertama setibanya dari Malaysia.
  2. Seterusnya elakkan mandi setiap hari di sepanjang waktu berada di Mekah/Madinah. Sebaiknya mandi selang satu atau dua hari sekali.
  3. Kurang atau elakkan penggunaan sabun/syampu semasa mandi (ianya mengeringkan kulit).
  4. Memakai stokin semasa ke masjid (bagi orang perempuan terutamanya), menggunakan krim pelembab atau minyak zaitun pada kaki, tangan, bibir, muka dan kawasan-kawasan yang terdedah terus pada cahaya matahari.
  5. Memakai mask atau topeng penutup mulut/hidung bagi mengurangkan kesan habuk dari sekitaran.
  6. Sentiasa minum air (khususnya air zam zam) dan bukan sekadar minum apabila terasa dahaga. Elak atau kurangkan minum ais (agak mencabar ni karana cuaca memang agak panas)
  7. Jangan lupa dan sentiasa berdoa kepada Allah SWT agar diberi kesihatan yang baik dan dipermudahkan segala urusan

Setiap kali sebelum keluar dari bilik hotel, isteri saya tidak pernah terlupa untuk memaksa saya menggunakan pelbagai jenis pelembab kulit dan minyak zaitun pada muka, kaki dan tangan. Alhamdulillah, setelah tiga hari berada di Madinah, dengan izin Allah kami berjaya menangani kesan cuaca yang panas dan kering itu sedangkan ramai yang lain sudah mula mengelupas bibir, kekeringan pada kulit muka, kaki, tangan dan sebagainya.

Read the rest of this entry

Kisah Saya dan Selipar Ihram


Salah satu syarat yang perlu dipenuhi semasa berihram oleh seorang lelaki selain daripada memakai pakaian yang tidak berjahit ialah memakai selipar yang nampak semua jari kaki dan juga tumit/buku lalinya.

Sebelum terbang mengerjakan umrah, saya pun mulalah sibuk mencari selipar yang sesuai. Syaratnya selipar tersebut mestilah selesa, ringan, kukuh dan memenuhi syarat untuk berihram. myHoney kata :

“Alaaaa…apa susah-susah sangat bang. Beli jer selipar jepun tu haaa. Confirm lulus syarat punyalah”.

Selipar jepun..?? Oh tidak..saya memang tidak sukakan selipar jepun. Walaupun ianya ringan tetapi saya tak selesa dengan selipar yang kekuatannya hanya bergantung pada satu tali pengikat di hujung ibu jari kaki. Sifatnya yang suka memercikkan air dan berbunyi pelepap pelepup pelepap pelepup semasa berjalan juga sering menganggu ketenangan hidup saya.

Read the rest of this entry

Kisah Saya dan Air Zam Zam


Air zam zam…air idaman hati semua umat islam, air seribu khasiat, air suci dari bumi Mekah yang di dalamnya mengandungi pelbagai penawar dan rahsia tersembunyi. Kajian saintifik juga menunjukkan air zam zam mengandungi pelbagai mineral alkali seperti kalsium, magnesium dan kalium yang baik untuk kesihatan. Rasanya…tak perlulah dibincangkan kelebihan dan keistimewaan air zam zam itu disini kerana saya yakin semua telah sedar dan sedia maklum mengenainya. Kalau diGoogle atau diWikipedia mengenainya, terlalu banyak keistimewaan yang boleh diperoleh, bukan sahaja dari segi khasiat atau kelebihannya malah dari segi kewujudan serta kesinambungannya sejak berabad dahulu sehinggalah ke hari ini.

Tapi..bukan itu fokus kita kali ini. Sejak dari kecil dahulu lagi saya memang tidak sukakan air zam zam. Ya…betul….itu fokusnya. Nak cerita ni pun malu dan rasa berdosa sesangat. Maunya tidak…air ini amat tinggi “statusnya” di kalangan umat islam, yang mana ramai yang tidak berkesempatan untuk ke Mekah, Madinah berebut-rebut untuk mendapatkannya dari rakan-taulan yang baru kembali dari sana…walaupun dapat seteguk dua, ianya sudah cukup beharga dan begitu bermakna.

Masih teringat waktu kecil/remaja dahulu, setiap kali ada saudara-mara yang baru balik dari menunaikan haji/umrah…hati saya mula terasa gundah gulana. Alamak…mesti dapat air zam zam ni, mesti mak (dah arwah) akan beri air zam zam tu untuk saya minum. Ayat popular mak masa tu ialah :

“Minum air zam zam ni. Niatkan supaya belajar tu pandai sikit, sampai boleh pergi belajar luar negara nanti. Niat juga, jangan nakal-nakal sangat perangai tu, asyik nak main jer…tak larat dah mak nak nengoknya…”

Aduhhhh…dan setiap kali itulah juga saya akan mengikut arahan mak sebab tak mahu dianggap seorang anak yang derhaka atau mengecilkan hati ibunya sendiri. Tapi..setiap kali itulah saya akan menjadi seorang pelakon yang bijaksaaaaaaana. Air itu hanya saya kebamkan di dalam mulut dan kemudiannya saya luahkan semula di dalam bilik air atau sinki berhampiran apabila arwah mak sudah kembali sibuk dengan aktiviti keibuannya.

Read the rest of this entry

Panggilan Umrah di YouTube


Episod 1

Lokasi : Dalam penerbangan Oman Air menuju ke German, transit di Muscat, Oman.

Cerita ini bermula pada bulan Jun, tahun 2011 yang lalu. Pada masa itu, saya dan isteri sedang dalam perjalanan menuju ke German dengan tujuan untuk meneroka bandar-bandar di Eropah, bermula dari German, diikuti Switzerland, Perancis, Holland, Belgium, dan akhirnya England (Kalau boring sangat tak ada kerja, bolehlah gi tonton 16 video travelogue perjalanan kami : Europe.de.Mana tersebut di sini).  Kami menaiki penerbangan Oman Air yang akan transit sebentar di Muscat, Oman sebelum meneruskan penerbangan ke Frankfurt, German. Bersama kami turut serta dalam penerbangan kebetulannya ialah beratus-ratus jemaah dari Malaysia yang menuju ke tanah suci Mekah untuk menunaikan umrah.

Secara automatik pada masa itu terasa seperti adanya satu panggilan. Aduhhhh…orang semua sibuk ke tanah suci Mekah, kami sibuk nak menjelajah tanah-tanah kotor di bandar-bandar sekitar Eropah?? Berdusyummmm…satu ketukan sesejuk salji terasa di atas kepala. Ngilunya terus terasa sampai ke lubang gigi. Dalam hati terus memasang niat untuk pergi menunaikan umrah atau terus haji suatu hari nanti. Di kala itu, diri ini terasa begitu kerdil disisiNya. Terasa juga sudah ada seru di dalam hati yang seharusnya disuburkan lagi hari demi hari sebelum ia sepi sendiri.

Bertentangan dengan kerusi tempat kami duduk di dalam kapalterbang, kelihatan seorang lelaki tua berbangsa Melayu. Berusia lewat 60-an, kelihatan begitu sihat dan simple, dengan kain pelikat dan baju melayunya. Beberapa kali dia menoleh ke arah saya dan isteri. Dengan penuh sopan-santunnya saya melemparkan senyuman paling suci kepada beliau sebagai salam perkenalan bagi membolehkan perbualan dimulakan.

Read the rest of this entry

%d bloggers like this: